Kim ter Hedde

Column: Docentfluencer

Mensen die elke ochtend een koude douche nemen (hoeveel zouden dat nu nog blijven doen vraag ik me af), al dan niet gecombineerd met ademhalingsoefeningen, kinderen van 12 die dure huidproducten op hun gezicht smeren, grote drinkbekers van Yolanthe (want je moet wel 2 liter water per dag drinken), middelen om je cortisol op peil te houden, collageen, de laatste Shein- en Temu-aanbiedingen; als je wel eens wat tijd verdrijft op Instagram en andere sociale media, kom je het tegen. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Wetenschappelijk gezien vaak klinkklare onzin natuurlijk, maar door deze mechanismen is er zelfs in mijn badkamer wel eens tandpasta zonder fluoride verschenen. Ook ik ben dus niet geheel ongevoelig voor beïnvloeding. Gelukkig weet ik dat influencers vooral een idee (manifesteren!) of een product (high proteïn!) verkopen dat inspeelt op de menselijke behoefte om slank, gezond, succesvol en gelukkig te zijn om daar vooral zelf geld aan te verdienen en daar op hun beurt succesvol (en slank, gezond en gelukkig?) door te worden.

Maar wat als je die kennis niet hebt of gezien de staat van de ontwikkeling van je hersenen wat impulsiever bent, zoals bij veel jongvolwassenen nog het geval is. In de klas hoor ik de taal van influencers weerklinken. Bijvoorbeeld wanneer het gaat over de pil (‘stopweken moet je inlassen anders krijg je te veel hormonen’), of tradwives. Laatstgenoemden willen heel graag thuis blijven en voor het huishouden (en de behoeften van hun man) zorgen.

Op zich geen probleem, maar ik vraag me af of er naast deze behoefte ook het inzicht bestaat dat diezelfde tradwife wel een beroep doet op collectieve voorzieningen en hoe ze denkt over wat haar bijdrage is aan een groter geheel dan haar eigen gezin. En dan laat ik mogelijke andere gevolgen zoals het normaliseren van geweld tegen vrouwen nog even achterwege.   

Ik sta erbij, ik hoor het aan en ik doe niets. De tijd van de docent als rolmodel is denk ik wel voorbij en misschien is dat maar goed ook. Oordeelsvorming wordt voor een groot gedeelte online gedaan, wat kan ik daar als docent tegenover zetten? Is dat wel mijn taak?

Saxion is een soort minimaatschappij waarin een heleboel mensen van verschillende achtergronden en opvattingen samenkomen. Een beetje zoals de echte wereld. Het zou mooi zijn als we in gesprek zouden kunnen over influencers en wat ze eigenlijk zeggen, wat mogelijke intenties daarbij kunnen zijn, wat daar de gevolgen van zijn en waar ze hun uitspraken op baseren. Een soort 21st century skills.

En als je dan toch op Instagram zit, ga Sjamadriaan volgen.

kim

Kim ter Hedde

Kim ter Hedde (37) werkt sinds 2012 voor de Academie Mens en Maatschappij en is oud-voorzitter van de Academieraad. Ze studeerde Nederlands (moderne letterkunde) aan de Universiteit Groningen en heeft o.a gewerkt voor het ROC en verschillende organisaties binnen het sociale domein.

Gerelateerde artikelen

Studenten nog niet vrijgeroosterd voor medezeggenschap; “Heel vervelend”

Het is niet gelukt om de twaalf studenten die zitting hebben in de Centrale Medezeggenschap (CMR) vrij te roosteren voor van lessen, laat CMR-voorzitter en Bestuurskunde-student Milan Wolf weten. Hij zegt dat ‘teleurstellend’ te vinden. Saxion-woordvoerder Karin Effing zegt dat studentparticipatie in de medezeggenschap heel belangrijk is, en dat het ‘des te vervelender’ is dat het uitroosteren niet goed gelukt is.

Ida Carmen Ilse

CB-studenten maken docu over zwangere en alleenstaande Gambiaanse: “Ida is een echte powervrouw”

Twee vierdejaars Creative Business-studenten gaan het leven van Ida Daffeh vastleggen. De jonge Gambiaanse groeide op in armoede, kende flinke tegenslagen en is nu zwanger en alleenstaand. Ze hopen op geld en aandacht voor haar situatie, maar proberen daarbij los te komen van hun eigen Westerse blik. “We willen niet het beeld schetsen van het arme vrouwtje dat wordt geholpen door Europeanen.”

Vrouwe Justitia|Bachelor HBO-Rechten Saxion

Uitspraak: AMM-studente die werk veelvuldig door plagiaatscanner haalde, pleegde wél plagiaat

Een belangrijke uitspraak in de kwestie rond al dan niet vermeend misbruik met plagiaatscanner SafeAssign bij de Academie Mens & Maatschappij. Andermans werk telkens door de plagiaatscanner halen en aanpassen, tot er een ‘acceptabel’ percentage uitkomt? Dat is plagiaat, oordeelt het College van Beroep voor de Examens (Cobex) in de zaak van een inmiddels afgestudeerde Social Work-studente.