studenten

Opinie: Waar is de verbinding in de nieuwe strategie van Saxion?

Het nieuwe strategische pan van Saxion geeft Aldo van Duivenboden (OnderwijsInnovatie Hub) een gevoel van onbehagen. Hij mist de verbindende boodschap en leest vooral dat studenten veel moeten. En hij vindt het zorgelijk dat ecologie of sustainable development in een interview met collegevoorzitter Anka Mulder niet voorkomen.

Als ik de aankondiging van het nieuwe strategische plan lees dan bekruipt mij een gevoel van onbehagen. Ik maak me zorgen en mis de blije verbindende boodschap. Daar stel ik een aantal kritische vragen, ook omdat ik in het artikel lees dat aanspreken en feedback geven passen binnen een professionele cultuur die scherper aan de wind vaart.

“Voor studenten moet de studie weer op de eerste plaats komen te staan. Ook gaan we kijken naar passende en relevante bijbanen”, zegt collegevoorzitter Anka Mulder in een interview op de website van Saxion. Ik lees hierin een directieve benadering waarin studenten zich weer moeten gaan voegen naar de Hogeschool en we ons gaan bemoeien met de relevantie en passendheid van de banen die ze hebben.

Het lijkt erop dat studenten naar de school moeten bewegen in plaats van dat de school zich naar de studenten gaat bewegen. In plaats van meer aandacht voor welzijn en begeleiding ervaar ik een directieve en bestraffende benadering zoals dat ook landelijk gebeurt met de invoering van de langstudeerdersboete. Ik voorzie dat de druk die we leggen op studenten steeds verder zal toenemen in plaats van afnemen en dat welzijn verder onder druk komt als er steeds meer moet en minder mag.

Welzijn zou niet gezien moeten worden als een bijproduct in een school of een economie maar de voorwaarde om te kunnen leren of samen te leven. Dat lees ik helaas niet in het interview.

Ecologische crisis

Zorgelijk vind ik dat ecologie of sustainable development in deze aankondiging niet voorkomen. De grote ecologische crisis en noodzakelijke transitie naar een toekomstbestendige manier van samenleven kan toch niet ontbreken in een strategische visie van een onderwijsinstelling?

Ik kan niet begrijpen dat we ons richten op de wisselwerking tussen mens en technologie terwijl aandacht voor ecologie, ‘het huis waar we met z’n allen in wonen’ en dat dreigt in te storten, niet in de kern van het strategische plan voorkomt. En al helemaal als je je realiseert dat de ecologische crisis een gigantische druk legt op het welzijn van studenten, docenten en alle andere mensen.

Vervolgens lees ik dat we de komende jaren scherper aan de wind gaan varen en dat het daarom nodig is om resultaatgerichter te werken. Welke resultaten worden dan bedoeld? Toch niet alleen de economische en financiële hoop ik?  Ik hoop dat bedoeld is dat we scherper aan de wind gaan varen met betrekking tot het realiseren van welzijn voor studenten, docenten en de regio en dat er eigenlijk had moeten staan dat we meer welzijnsgericht gaan werken als kern van onze professionele cultuur.

Dialoog

Na lezing van deze aankondiging ben ik niet enthousiast geworden over de prioriteiten en koers voor de komende beleidsperiode en zijn mijn zorgen eerder toe- dan afgenomen. Dat kan aan mijn overtuigingen en gevoeligheden liggen.

Ik vind het fijn dat we streven naar de ontwikkeling van een professionele cultuur waarin we elkaar aanspreken en feedback geven en leren onze gevoelens bespreekbaar te maken. Bijvoorbeeld door na het verschijnen van het definitieve plan een dialoog te voeren met docenten en studenten over de praktische invulling van het strategische plan waarbij iedere interpretatie en ieder mens gehoord en gezien mag worden.

Dat is een fundament voor welzijn. Hoe mooi zou het zijn als blijkt dat het volledige strategische plan in het najaar volop enthousiasme en betrokkenheid teweegbrengt.  

Aldo van Duivenboden

Aldo van Duivenboden is in 2014 overgestapt van het bedrijfsleven naar Saxion en is als projectleider werkzaam voor SFIB en OSS. Hij houdt zich als Comenius Leadership Fellow vooral bezig met de ontwikkeling van toekomstbestendig onderwijs in het economische domein en werkt veel samen met bedrijven in de regio. 

Gerelateerde artikelen

Student Leroy

De worsteling van een homoseksuele student: “Ik bevind me in een ongelofelijk gevaarlijke situatie”

Zijn komst naar Nederland was voor een homoseksuele student uit Eritrea niet alleen een studiekeus, maar vooral een vlucht. Omdat hij zijn studie niet langer kan betalen, dreigt nu een terugkeer naar zijn thuisland, waar homoseksualiteit strafbaar is. Hij vreest voor totale isolatie, maar ook voor zijn veiligheid. Er zijn meer studenten in deze situatie, zegt Marco Strijks, die zich voor de student inzet. Op de achtergrond wordt gewerkt aan oplossingen.

Ariana Ghindar

Roemeense studenten over hun elftal en de wedstrijd van vanavond: “Dit team geeft de mensen reden tot geloof”

Saxion telt tientallen Roemeense studenten. Zeker de studie Creative Media & Game Technologies (CMGT) kent een behoorlijke Roemeense gemeenschap. Alles wat Roemenië nu nog presteert op het EK voetbal is extra, zeggen ze; hun team deed het nu al beter dan iedereen verwachtte. Dat betekent niet dat ze Roemenië vanavond kansloos achten, in tegendeel. “Ik denk dat het uitdraait op penalty’s.”

X

Saxion stopt met X: “We willen niet tussen de haatzaaiende berichten staan”

Saxion zal met ingang van het nieuwe schooljaar niet langer actief zijn op X, het voormalige Twitter. Die beslissing heeft volgens directeur Karin Jansen van de Dienst Marketing & Communicatie (DMC) niet alleen te maken het afnemende bereik, maar ook met de verruwing op het medium. “We willen niet langer tussen de haatzaaiende berichten staan.”