Op de eerste dag van deze maand kreeg ik onverwacht een berichtje van mijn directeur. Hij feliciteerde me met mijn 12,5-jarige dienstverband bij Saxion. ‘Dat kan niet kloppen’, dacht ik en keek het meteen na. Maar, zo voel ik me genoodzaakt te erkennen, soms hebben directeuren gewoon gelijk.
Het is ook weer niet zo vreemd dat ik me niet realiseerde dat ik hier al zo lang werk, want van die tijd deed ik ruim 4 jaar iets anders tussendoor. Toch blijft het een lange periode om ergens een tijd door te brengen, en voor mij met afstand de langste tijd dat ik bij een werkgever ben gebleven.
In die jaren is er veel veranderd. Veel ten goede, mooie nieuwe gebouwen bijvoorbeeld, en ook mindere dingen. Zo herinner ik me nog goed de zwarte dag dat de eerste lestijden in Enschede werden vervroegd van 8.45 naar 8.30. Het gegeven argument was toen dat dit beter zou aansluiten op de treinen (dat was niet zo).
Wonderlijke verkeersoplossingen
De meest bizarre wijziging die ik in al die jaren heb waargenomen ligt echter – letterlijk - buiten Saxion. Het is de verkeerssituatie voor het hoofdgebouw in Enschede. Daar waar een fietspad, plotseling, onverwachts, opgaat in de stoep, en ook precies het stuk stoep waar dagelijks honderden, zo niet duizenden studenten staan te wachten tot ze kunnen oversteken. Het is een verkeerstechnisch falen van de gemeente van welhaast epische proporties, en uitzonderlijk zelfs binnen de context van wel vaker wonderlijke verkeersoplossingen in deze stad.
Ik mag graag speculeren over hoe zo’n situatie is ontstaan; ik stel mij zo voor dat een groepje theoretische verkeerskundigen op grond van modieuze onderzoeksresultaten, die later niet-reproduceerbaar zullen blijken te zijn, komt tot een revolutionair nieuw verkeersconcept. In dit geval alle verkeersdeelnemers zonder enige scheiding of aankondiging plotseling dezelfde ruimte laten gebruiken. Dat dan vervolgens een specifieke naam geven, ‘integraal weggebruik’ bijvoorbeeld, en voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders.
Die bestuurders zijn meteen gecharmeerd omdat het voorstel 1. geld bespaart, aangezien fietspaden plotseling laten eindigen goedkoper is dan ze eindeloos laten doorlopen, en 2. Enschede iets unieks geeft waar de stad zich mee kan onderscheiden (In Hengelo geloven ze niet in het onaangekondigd vermengen van hardrijdende fietsers en brommers met nietsvermoedende wachtende en onschuldige voetgangers, ouderwets als ze daar zijn), belangrijk in deze tijden van krimp.
Dovemansoren
En als zoiets er nu eenmaal ligt, doet het er niet zoveel meer toe hoe het uitpakt. Dat de ambtenaren die het beleid moeten uitvoeren, jaar na jaar klagen dat het geen werkbare situatie is, maakt niet uit. Dat de verkeersdeelnemers, de gebruikers van de constructie, steeds weer laten weten dat het voor de meesten van hen ook zeer slecht bevalt, valt in dovemansoren. Het gehele project is immers groots ingezet, het heeft ooit de zegen gekregen van het bestuur, en dan doen de ervaringen in de realiteit niet zo veel meer ter zake. Zelfs niet als je weet dat de kwaliteit zwaar onder druk is komen te staan, en alle evaluaties rampzalig slecht zijn.
Gaat dit verhaal eigenlijk nog wel over een verkeerssituatie? Ik kan niet uitsluiten dat ik inmiddels ben overgegaan in een klunzige metafoor. Ik weet het zelf ook niet meer helemaal zeker, eerlijk gezegd.
Had ik al gezegd dat ik hier best lang werk?
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Column: Groepswerk
Ooit gaf ik een introductiecollege voor een projectopdracht voor eerstejaarsstudenten in het vierde kwartiel. Omdat het plaats vond in het Harry Bannink-theater, dat zich leent voor dramatiek, kwam ik altijd op met de achtergrondmuziek van Darth Vader uit de Star Wars-films.
Column: Revolutie in de hogeschool
Een veel voorkomende misvatting is dat de democratiseringsgolf in het hoger onderwijs eind jaren ’60 begon met de Maagdenhuisbezetting aan de Universiteit van Amsterdam. Dat is niet zo. De revolutie begon bij de hogescholen, specifiek de Katholieke Hogeschool Tilburg. De bezetting van die instelling vond een maand eerder plaats, duurder langer, was geweldlozer en effectiever in het bereiken van de doelstellingen (namelijk meer medezeggenschap voor studenten).
Column: Treinmageddon
Toegegeven, ik vind Almelo ook niet de mooiste stad ter wereld. En er is misschien niet superveel te doen, en doorgaans weinig reden om heen te gaan. Maar om de stad nu hermetisch af te sluiten zodat er niemand in-of-uit kan, zoals spoorbedrijf Prorail in september en oktober drie weken van plan is, dat gaat wel heel erg ver.