19

Vanaf volgend jaar geen vlees meer bij Saxion-evenementen: “Laten zien dat we dit belangrijk vinden”

Een bitterbal of een kroket: je kunt straks alleen nog maar de vegetarische variant krijgen bij evenementen als de opening hogeschooljaar, de nieuwjaarsbijeenkomst en open dagen. Dierlijke producten gaan vanaf 2025 in de ban. Een kwart van het aanbod zal bovendien veganistisch zijn.

Wenda Hans, die als Regisseur Duurzaamheid het beleidsstuk met de doelstellingen voor komend jaar schreef, is ‘hartstikke trots’. Het college van bestuur stemde namelijk in met haar voorstel voor een volledig vega en deels vegan catering. “Het is meer dan een ambitie”, zegt ze. “Saxion spreekt uit: dit gaan we doen.”

Een vleesloos aanbod past volgens Hans in de duurzaamheidsambitie om bij te dragen aan het welzijn van mens en dier. “Dan is deze keuze gewoon een logisch vervolg”, zegt ze. Ze vindt het belangrijk dat Saxion de catering bij evenementen hierop laat aansluiten, omdat juist die catering een ‘bewustmaker’ is. “Je laat zien dat je dit onderwerp belangrijk vindt.”

Weerstand

Hans zegt ook wel te begrijpen dat er wat weerstand zit op duurzaamheid, en daarmee misschien ook op de keuze om het aanbod vleesloos te maken. “Maar dan denk ik ook: mensen geven zichzelf niet de kans om iets nieuws te ervaren.” Ze wijst op een voorbeeld bij Diergaarde Blijdorp, waar bijna drie jaar een ‘gewone’ kroket werd verkocht, die eigenlijk vegetarisch was. Geen klant merkte het, zei de organisatie.

“Soms is het beter om niet al te hoog van de toren te blazen, en gewoon iets te doen”, zegt Hans daarover. “Dan kom je uit de weerstand, en merken mensen die een kroket kopen: de niet-vlees variant is net zo lekker.”

De uitvoering van het nieuwe beleid ligt bij de dienst Marketing en Communicatie, de organisator van corporate events. Directeur Karin Jansen ziet geen enkel probleem in het schrappen van vlees. “Dat gaan we gewoon doen”, zegt ze. “Dit is een mooie en makkelijke manier om aan bewustwording te doen.”

De Saxion Intro wordt niet door Marketing en Communicatie georganiseerd, maar door Onderwijs en Student Support. Directeur Janco Bonnink laat weten dat voor de komende Intro de doelstelling al wordt gevolgd. “Het aanbod zal overwegend vegetarisch zijn. We hopen dat we de deelnemers, zover dat nodig is, op een positieve manier kunnen verrassen met een lekker aanbod. Dat wordt nog uitgewerkt in overleg met de leveranciers.”

 

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Inloopmarkt Saxion Support Days; “Laten zien wat we aan ondersteuning bieden”

Welzijn, loopbaanontwikkeling of studiehulp; op tal van terreinen biedt Saxion hulp aan studenten en medewerkers. Maar dat is lang niet altijd goed bekend. Een inloopmarkt, die dit jaar voor het eerst wordt gehouden in Enschede, Deventer en Apeldoorn, moet daar verandering in brengen. “We willen medewerkers en studenten een warm welkom geven.”

Organisatie kijkt met ‘grote glimlach’ terug op INTRO nieuwe stijl; evaluatie volgt nog

Zonovergoten dagen en bijna 4000 deelnemers, projectleider Caroline de Graaf kijkt ‘met een grote glimlach’ terug op de INTRO. Die had een nieuwe opzet, waarbij voor het eerst het opleidingsdeel gekoppeld was aan het algemene. Of dat goed heeft gewerkt, wordt nog geëvalueerd. “Maandag werd ik met m’n vermoeide hoofd aangesproken door een student, die me zei dat de INTRO zo gaaf was. Daar doe je het voor.”

Hugo Woertman

Onbezongen held Hugo Woertman: “Wat ik heb meegemaakt bepaalt niet wie ik ben”

Waar hij het meest van geniet op Saxion? Het contact met de studenten, zegt huismeester Hugo Woertman. Niet in het minst omdat hij zichzelf in hen terugziet, vertelt hij in dit openhartige interview, over verbinding, verlies en de zoektocht naar identiteit. Wat dat laatste betreft heeft hij ook troost voor de studenten. “Ik ben zelf 55 en weet ook nog niet helemaal wie ik ben, of wat ik precies wil.”