Saxion is op de jaarlijke SustainaBul-ranking naar de 13e plek gezakt. Vorig jaar eindigde de hogeschool nog op de 9e plek van de duurzaamheidsranking voor onderwijsinstellingen. Op de geschoonde lijst met alleen hogescholen staat Saxion 7e (vorig jaar 5e), terwijl de hogeschool als beleidsambitie heeft om in 2024 op de 3e plek te staan. Doet Saxion het slechter dan vorige jaren of doen andere onderwijsinstellingen het juist beter?
Volgens Ingrid Bles, coördinator Green Office, is de SustainaBul-ranglijst een mooie spiegel die de school wordt voorgehouden. “En dat betekent inderdaad dat er ook dingen beter moeten. Als wij in 2024 op de 3e plek willen eindigen, hebben we nog wel heel wat te leren.” Dat zit volgens haar niet alleen in de acties van de hogeschool, maar ook in de manier waarop daar over wordt gecommuniceerd. “We moeten loskomen van die Twentse nuchterheid en bescheidenheid, maar goed vertellen hoe en wat we doen én niet doen alsof dat allemaal heel normaal is. Wij doen veel meer dan we laten zien.”
Als voorbeeld geeft ze aan dat ze onlangs iemand sprak over de Hogeschool van Amsterdam. “Als ik dan zo’n verhaal hoor, in dit geval over de donuteconomie, dan denk ik: zij vertellen dat gelijk groots. Dat doen wij hier niet. Al laten we het bijvoorbeeld alleen maar op onze website zien: we kunnen nog stappen maken.”
“Ik ga niet zoeken naar uitvluchten, dat wil ik ook niet.”
Saxion moet dus meer doen. “Ik ga niet zoeken naar uitvluchten, dat wil ik ook niet.” Tegelijkertijd heeft het wegzakken van Saxion volgens haar ook met de methodiek van SustainaBul te maken. “Vorig jaar waren er hogescholen, zoals de Hanzehogeschool, die helemaal geen gegevens hadden aangeleverd. Dan wordt de ranking gemaakt op basis van de website en dan eindig je lager. Nu hebben die hogescholen wel de complete gegevens aangeleverd en daardoor maken ze opeens een enorme sprong.”
SustainaBul is een initiatief van Studenten voor Morgen, om te prikkelen en kennis te delen en het onderwijs te verbeteren richting een geheel duurzame sector. Op de website van Studenten voor Morgen is ook het totale benchmarkrapport 2021 te vinden. Daarin valt te lezen dat Saxion met andere hogescholen via SDGs on stage een mooi platform heeft opgetuigd om studenten met elkaar in contact te brengen en te werken aan de Sustainable Development Goals. Maar ook dat Saxion die SDG’s nog niet integraal heeft verwerkt in het onderwijsaanbod, alleen in richtingen waar dat toch al voor de hand lag.
Van onderop
Bles: “Zij gaan er vanuit dat het van bovenaf wordt opgelegd en dan gelijk geïntegreerd. Wij kiezen een andere route, waarbij het juist van onderop gebeurt. Dat gaat misschien langzamer, maar daarmee voorkom je dat medewerkers en studenten het gevoel krijgen dat het voor de bühne is.
En er zijn nu al voorbeelden waar het van onderop mooi gebeurt, zoals bij Interior Design & Styling (IDS), die bij stages een diepe en brede scan maken over duurzaamheid en de SDG’s. Dat zit helemaal ingebakken.”
Pluim
De top-3 in 2024 acht Bles desondanks niet helemaal onhaalbaar. “Die is haalbaar, mits we beter leren communiceren, met iets minder oostelijke bescheidenheid.” Complimenten zijn er ook voor Saxion in de ranglijst: Breeam in use (certificering van alle Saxion gebouwen als startpunt voor verdere verduurzaming), het Fieldlab Circulaire Innovatie in de Maakindustrie en het van de Hanzehogeschool overgenomen Green Ambassador Programme staan in de lijst met ‘best practices’ en krijgen dus juist een pluim.
Gerelateerde artikelen
Op meer toiletten straks gratis menstruatieproducten: 'Studenten lopen liever met prop wc-papier, dan naar receptie'
Op meer toiletten in de Saxion-gebouwen komen plekken waar studenten en medewerkers gratis menstruatieproducten kunnen pakken. Het Green Office kijkt samen met de Facilitaire Service Organisatie (FSO) naar plekken om meer ‘Menstruatieproducten UitgiftePunten’ (MUP’s) plaatsen. Volgens Janine Schoeman, projectmedewerker bij het Green Office, is dat nodig: “Het zijn er te weinig, we gaan kijken naar een MUP op elke verdieping of uitbouw.”
Vijfenzeventig procent neventaken, deel 3 (van 10): ‘De Wet van Amdahl toegepast op mensen’
Van de invoering van het nieuwe onderwijsmodel, online toetsen en de SDG’s die in het curriculum komen, tot Reisbalans en onderling omgaan met kritiek. Wilco Bouwhuis, docent technische natuurkunde, schreef een opinie van 16.000 woorden over alles wat hem bezighoudt op Saxion. In deel 3 (van 10), gaat hij dieper in op de ‘macht van de bedrijfsvoering’. “Alles moet dichtgetimmerd worden en je wordt de hele dag gecontroleerd en dus beoordeeld, door allerlei verschillende organen die er vroeger niet waren.”
Cartoon Guus: Gezamenlijke pauze
Cartoonist Guus had een visioen over het onlangs gelanceerde idee voor een gezamenlijke pauze.