In deze aflevering van Opgevallen: Georg Riemann. Hij is psychotherapeut en geeft al vijftien jaar lessen gezondheidspsychologie op de opleiding Toegepaste Psychologie. Zijn studenten roemen hem om de verhalen die hij vertelt, die een flinke portie humor bevatten. Want volgens hem zou zonder humor de wereld ondragelijk zijn: “Op deze manier probeer ik sommige onderwerpen wat minder zwaar te maken.”
Student Toegepaste Psychologie Simon Oude Weernink twijfelt geen moment over een docent die hem opvalt: dat is Georg. “Bijna iedere student kent hem, en heeft een zwak voor hem. Hij heeft jaren gewerkt als psychotherapeut en vertelt hierover in zijn psychopathologie-colleges. Zijn manier van vertellen is erg bijzonder, je merkt dat het zijn passie is en hij probeert alles op een interessante manier over te brengen, waardoor studenten ook echt hun aandacht erbij kunnen houden. Ook heeft hij een ontzettend goed gevoel voor humor.”
Waarom denkt u dat u bent opgevallen?
“Ik had al wel zo’n vermoeden dat het zou zijn door mijn lessen psychopathologie, die zijn erg populair namelijk. Psychopathologie gaat over alle psychische aandoeningen zoals depressie, angststoornissen, verslaving, autisme, schizofrenie, noem maar op. Ik heb daar veel werkervaring in, dus voor studenten is het superinteressant als ik daarover vertel en voorbeelden geef van situaties die ik heb meegemaakt. Bijvoorbeeld verhalen over exposure-therapie, waarin mensen worden blootgesteld aan hun angsten. Een verhaal dat ik vaker vertel, is hoe ik met iemand met hoogtevrees uren lang op een toren stond. Dit soort verhalen probeer altijd met humor te vertellen. Een Duitser en humor, dat komt waarschijnlijk niet zo vaak voor.”
Humor is dus een belangrijk onderdeel van uw lessen. Hoe gaat dat samen met zulke serieuze onderwerpen?
“In een hoorcollege hang ik natuurlijk niet anderhalf uur de clown uit. Maar ik ga die tijd ook niet doorkomen zonder een beetje humor. Het gaat dan wel over zware onderwerpen zoals depressie, of mensen die suïcidaal zijn, maar door humor probeer ik het ook af en toe iets luchtiger te maken. En het is ook mijn manier om contact te leggen met de studenten, en ze (letterlijk) bij de les te houden. Zonder humor zou de wereld ondragelijk zijn.”
Waarom bent u overgestapt naar het docentschap?
“Ik vind drie dingen leuk: mensen behandelen, onderzoek doen en lesgeven. Ik heb gemerkt dat deze alle drie tegelijkertijd uitvoeren, niet werkt. Daarom probeer ik het af te wisselen en te combineren. Ik had een baan binnen de algemene psychiatrie, maar miste de sfeer van een onderwijsinstelling. Toen ben ik bij Saxion terecht gekomen, heel wat jaren geleden. Daarnaast ben ik de afgelopen jaren ook bezig geweest met een promotieonderzoek, en binnenkort ga ik promoveren. Nu is het wel de vraag: wat ga ik hierna doen? Fulltime aan de slag als docent? Ik merk ook dat het kriebelt om misschien weer enkele dagen te werken bij een behandelpraktijk. En dat zou voor studenten ook leuk zijn, want dan heb ik weer verse verhalen om te delen in de lessen.”
![Georg Riemann zwei](https://image.focuspoints.io/rhk_230324_05-saxion-deventer-saxnow-georg-riemann-voor-rubriek-opgevallen.jpg?_jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzUxMiJ9.eyJmb2N1c1BvaW50WSI6MC4xNSwiZm9jdXNQb2ludFgiOjAuMTMsIndpZHRoIjoxNTYwLCJpc3MiOiJzYXhpb24iLCJhY3Rpb24iOiJ0cmFuc2Zvcm0iLCJ1cmwiOiJodHRwczovL3d3dy5zYXhub3cubmwvYmluYXJpZXMvY29udGVudC9nYWxsZXJ5L3NheG5vdy8yMDIzL21lbnNlbi9tYWFydC9yaGtfMjMwMzI0XzA1LXNheGlvbi1kZXZlbnRlci1zYXhub3ctZ2VvcmctcmllbWFubi12b29yLXJ1YnJpZWstb3BnZXZhbGxlbi5qcGc_dHM9MTY3OTk5MDI3NTg0NiIsImhlaWdodCI6NzIwfQ.c5qUPl37vxk9kLFmL7ulK1Hrvrg8yp6_C48yWbICTM8Ksmwyzl7FK0YXt-TbUnsGErEQuOsVeZxg5xnjdxc_9g)
Georg Riemann: "In een hoorcollege hang ik natuurlijk niet anderhalf uur de clown uit. Maar ik ga die tijd ook niet doorkomen zonder een beetje humor." Foto's: Ronald Hissink
Zijn er ook minder leuke dingen aan het docentschap?
“Wanneer studenten ongeïnteresseerd zijn. Dat werkt voor mij ook demotiverend. Als je wil dat ik er een leuke les van maak, dan moet je zelf ook inzet tonen. Ik vertel ook veel persoonlijke verhalen, over mijn eigen situatie of familieleden bijvoorbeeld. Dit ga ik natuurlijk niet doen bij studenten die erbij zitten alsof ze liever naar huis gaan. Het is geven en nemen.
De coronaperiode vond ik ook een verschrikkelijke tijd, al het persoonlijke contact verdween. Ergens halverwege een online college speelde ik een video af, in de presentatie. Daarna ging ik gewoon verder met mijn verhaal. Op een gegeven moment ging mijn werktelefoon af, ik werd gebeld door het secretariaat. Ik heb het genegeerd want ja, ik kan niet middenin een college mijn telefoon opnemen. Maar ze bleven maar bellen en bellen, een half uur lang. Toen heb ik op een gegeven moment maar opgenomen. Wat bleek: studenten hadden massaal het secretariaat gebeld, omdat ik per ongeluk de les had verlaten. Heb ik dus gewoon een half uur op mijn zolderkamer tegen mijzelf zitten praten…”
![RHK_230324_04 Saxion Deventer SaxNow Georg Riemann voor rubriek Opgevallen.jpg](https://image.focuspoints.io/rhk_230324_04-saxion-deventer-saxnow-georg-riemann-voor-rubriek-opgevallen.jpg?_jwt=eyJ0eXAiOiJKV1QiLCJhbGciOiJIUzUxMiJ9.eyJ3aWR0aCI6MTU2MCwiaXNzIjoic2F4aW9uIiwiYWN0aW9uIjoidHJhbnNmb3JtIiwidXJsIjoiaHR0cHM6Ly93d3cuc2F4bm93Lm5sL2JpbmFyaWVzL2NvbnRlbnQvZ2FsbGVyeS9zYXhub3cvMjAyMy9tZW5zZW4vbWFhcnQvcmhrXzIzMDMyNF8wNC1zYXhpb24tZGV2ZW50ZXItc2F4bm93LWdlb3JnLXJpZW1hbm4tdm9vci1ydWJyaWVrLW9wZ2V2YWxsZW4uanBnP3RzPTE2Nzk5OTAyNjkyOTIiLCJoZWlnaHQiOjcyMH0.RZaPOj7WaXiRnio06fofTDQo0xr6bi-uFFwT0FmHqdxBv05byw0pvecMy0poMIdFkEiXA8cLjnf8bv9B0ihX7Q)
Georg Riemann: "De coronaperiode vond ik een verschrikkelijke tijd, al het persoonlijke contact verdween."
Opgevallen
Welke docent maakt voor jou het verschil, gaat door waar anderen ophouden of doet precies wat anderen juist niet doen?
In Opgevallen dragen studenten, studieverenigingen of medewerkers zelf docenten aan die zij heel bijzonder vinden. Wij vragen ze vervolgens het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Waarom doen ze dingen anders? Wat drijft ze? Hoe ziet hun privéleven eruit?
Heb je ook een docent die je is opgevallen? Mail ons dan via [email protected]
Rubrieken
Gerelateerde artikelen
Corrie Hemkes (en Kermit de Kikker) in Opgevallen: “We hebben een heel bijzonder vak”
In deze aflevering van Opgevallen: Corrie Hemkes (63), docente Communicatie bij de academie Business Building & Technology (BBT). Ook aanwezig: haar hulp Kermit de Kikker (onbetaald, leeftijd onbekend). Waar die groene assistent veel zegt over de humor én lesopvattingen van Hemkes, blijkt ze bovenal een betrokken, enthousiaste én kritische docent. “Ik hoop toch wel dat het onderwijs in onze organisatie centraal blijft staan.”
Mark Hartink in Opgevallen: “Ik gun anderen wat mij ook is gelukt”
In deze aflevering van Opgevallen: Mark Hartink (35), docent en aanvullend studiebegeleider bij de Academie Mens en Maatschappij (AMM). Hij weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn iets voor elkaar te krijgen, zeker in een organisatie met de omvang van Saxion. Maar of dat de reden is dat studenten altijd bij hem terecht kunnen, durft hij niet te zeggen. “Ik wil gewoon helpen.”
Yanin Kasemsinsup in Opgevallen: “I am teaching the subject I was the worst at”
In this episode of ‘Opgevallen’: Yanin Kasemsinsup (37), teacher at academy LED. As an eighteen-year-old he moved from Thailand to the Netherlands to study at Saxion, now he teaches among his own former teachers. He has lived in the Netherlands for almost twenty years, where, according to him, the weather is bad, the food not tasty and the language difficult. Still, he likes it here: “The education here is good and the people are friendly.”