Frank Evers

Frank Evers in Opgevallen: “Tatoeages, een hoge kuif en nagellak, ik lijk niet op de gemiddelde docent”

In deze aflevering van Opgevallen: Frank Evers (45), docent Marketing. Al bijna twintig jaar geeft hij les aan de hotelschool op Saxion Apeldoorn. Opvallen doet hij niet alleen door zijn uiterlijk, maar ook door zijn manier van lesgeven. Met zijn scherpe humor probeert hij het randje op te zoeken. “Tijdens een hoorcollege probeer ik de studenten het gevoel te geven dat ze op de eerste rij zitten bij een cabaretier.”

Studente Hotel Management Vera Reijerink herinnert zich marketing als een taai vak, maar dat werd een stuk draaglijker gemaakt door docent Frank Evers. “Zijn uitleg is doorspekt met humor, waardoor de theorie goed blijft hangen. Hij is altijd goed gehumeurd en wil studenten echt wat bijbrengen.”

Waarom denkt u dat u bent opgevallen?
“Ik denk dat ik opval door mijn uiterlijk, ik lijk namelijk niet op de ‘gemiddelde’ docent. Daarmee bedoel ik niet dat ik mijn collega’s saai of doorsnee vind, maar dat ik toch wel opval als docent in het hoger onderwijs. Ik heb armen vol tatoeages, een hoge kuif en gelakte nagels. Met die tattoos moest ik van mezelf wachten tot ik veertig was. Dan pas was ik volwassen genoeg, vond ik zelf. En na je veertigste wordt toch alles leuker: meer levenslust en zelfvertrouwen. Ik krijg eigenlijk nooit negatieve reacties op mijn tattoos. Studenten vinden het gaaf en willen het vaak even bekijken.

De tattoos op mijn ene arm staan voor geborgenheid en veiligheid. Zoals mijn gezin en de stad Deventer. De andere arm staat juist voor het nieuwe en blijven ontdekken. Hier zie je bijvoorbeeld het festivalleven terug. De verschillende soorten tattoos staan in contrast met elkaar, net zoals hoe ik mijn hele leven al worstel met de balans tussen twee levensstijlen. Aan de ene kant heb ik behoefte aan veiligheid en aan de andere kant wil ik blijven ontdekken.”

En wat is er opvallend aan uw manier van lesgeven?
“Als het niet hoeft, probeer ik niet alles al te serieus te nemen. De colleges zelf niet, maar ook de studenten niet. Tijdens een hoorcollege probeer ik de studenten het gevoel te geven dat ze op de eerste rij zitten bij een cabaretier. Ik vind het leuk om een lolletje te maken en probeer hier ook wel het randje in op te zoeken. Vroeger was die humor nog wel wat scherper. Ik denk dat deze tijd veel gevoeligheden met zich meebrengt, waardoor je iets vaker op je woorden moet letten. Ik wil niet een docentenmasker op hoeven te zetten. Dit haalt voor mij het plezier er af. Ik vind het ongefilterde het leukste, gewoon lekker jezelf zijn."

cropped 1.jpg

"Ik vind niks leuker dan wanneer een student mij pakt met een gevatte opmerking. Maar er moet wel een basis van respect zijn, vanuit beide kanten.” Foto's: Ronald Hissink

Daarnaast gebruik ik humor en laagdrempelige interactie juist ook om lastige stof te laten beklijven. Sommige voorbeelden uit de praktijk zijn lastig te begrijpen als twintiger omdat ze nog nooit zoiets hebben meegemaakt, dus dan probeer ik een link te leggen naar zaken waar ze wel ervaring mee hebben zoals uitgaan of relaties.”

Heeft u een voorbeeld van die scherpe humor?
“Vroeger als een student met UGGs het lokaal binnenkwam, dan wist iedereen al hoe laat het was. Dan was diegene de pineut. Het werd een soort spelletje tussen mij en de groep. Ik vind niks leuker dan wanneer een student mij pakt met een gevatte opmerking. Maar er moet wel een basis van respect zijn, vanuit beide kanten.”

Een lolletje trappen met studenten, is dat het leukste aan docent zijn?
“Ja, de interactie vind ik het allerleukste. Met studenten, maar ook met collega’s. Er is geen leuker vak dan docentschap. Er zijn zoveel leuke intelligente mensen waar ik van kan blijven leren. Mensen vragen me wel eens of ik geen andere ambities heb, omdat ik al twintig jaar op Saxion werk. Ik vind het bijzonder hoe de maatschappij onderwijzend personeel ziet als ambitieloze mensen. Ik ben ook een lange tijd ondernemer geweest, maar er is geen vak waarin je meer leert dan het onderwijs. De ambities van anderen waarmaken, dat is mijn ambitie.”

cropped 2.jpg

Wat is u het meeste bijgebleven van de afgelopen twintig jaar?
“We hebben zo’n hechte groep bij de hotelschool in Apeldoorn, dus hier heb ik veel fijne herinneringen. Maar dat je zo hecht bent, betekent ook dat wanneer er iets gebeurt binnen je team dit hard aankomt. We zijn onze collega Frederiek Slijkoord een aantal jaar geleden verloren en daar heb ik het nog steeds moeilijk mee. Ze heeft zo ontzettend veel betekend voor ons team en voor de studenten. Ik vind het bijna pijnlijk dat de nieuwe lichting studenten haar niet kent, omdat we dagelijks over haar praten. Af en toe overvalt het verdriet me. Toch gaat het leven gewoon door, en moeten er gewoon weer grapjes gemaakt worden. Dat lukt de ene dag beter dan de andere.”

Opgevallen

Welke docent maakt voor jou het verschil, gaat door waar anderen ophouden of doet precies wat anderen juist niet doen?

In Opgevallen dragen studenten of studieverenigingen zelf docenten aan die zij heel bijzonder vinden. Wij vragen ze vervolgens het spreekwoordelijke hemd van het lijf. Waarom doen ze dingen anders? Wat drijft ze? Hoe ziet hun privéleven eruit?

Heb je ook een docent die je is opgevallen? Mail ons dan via [email protected]

cropped 3.jpg

Linde Verschoor

Gerelateerde artikelen

DSCF8369-Enhanced-NR.jpg

Corrie Hemkes (en Kermit de Kikker) in Opgevallen: “We hebben een heel bijzonder vak”

In deze aflevering van Opgevallen: Corrie Hemkes (63), docente Communicatie bij de academie Business Building & Technology (BBT). Ook aanwezig: haar hulp Kermit de Kikker (onbetaald, leeftijd onbekend). Waar die groene assistent veel zegt over de humor én lesopvattingen van Hemkes, blijkt ze bovenal een betrokken, enthousiaste én kritische docent. “Ik hoop toch wel dat het onderwijs in onze organisatie centraal blijft staan.”

Mark Hartink

Mark Hartink in Opgevallen: “Ik gun anderen wat mij ook is gelukt”

In deze aflevering van Opgevallen: Mark Hartink (35), docent en aanvullend studiebegeleider bij de Academie Mens en Maatschappij (AMM). Hij weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn iets voor elkaar te krijgen, zeker in een organisatie met de omvang van Saxion. Maar of dat de reden is dat studenten altijd bij hem terecht kunnen, durft hij niet te zeggen. “Ik wil gewoon helpen.”

Yanin Kasemsinsup in Opgevallen: “I am teaching the subject I was the worst at”

In this episode of ‘Opgevallen’: Yanin Kasemsinsup (37), teacher at academy LED. As an eighteen-year-old he moved from Thailand to the Netherlands to study at Saxion, now he teaches among his own former teachers. He has lived in the Netherlands for almost twenty years, where, according to him, the weather is bad, the food not tasty and the language difficult. Still, he likes it here: “The education here is good and the people are friendly.”