Docenten zijn druk met het overbrengen van kennis, alleen ontbreekt daarbij volgens Karen Bosch, docent Fashion and Textile Technologies, vaak het thema duurzaamheid. Met duurzaamheidsworkshops hoopt zij dit onderwerp beter onder de aandacht te krijgen. “De paar docenten die meedoen, kunnen een inspiratie zijn voor een grote groep.”
Bij de opleiding Fashion and Textile Technologies is al volop aandacht duurzaamheid, vertelt Bosch. Zo leren studenten over de vervuilende kledingindustrie en welke materialen duurzaam zijn. Deze aanpak is niet zonder resultaat, de opleiding kreeg onlangs vier van de vijf sterren voor sustainable higher education.
Maar het thema duurzaamheid moet bij iedere opleiding meer aandacht krijgen, vindt Bosch. “Als hogeschool leidt je jonge mensen op, daar hoort duurzaamheid ook bij”, zegt ze. Het kost veel moeite om duurzaamheid hoog op de agenda te krijgen, vertelt Bosch. Daarom kunnen docent meedoen met een duurzaamheidscursus, Teach4SD.
Bosch denkt dat het thema duurzaamheid nog niet belangrijk genoeg gevonden wordt, of dat docenten geen link zien met hun eigen opleiding. Volgens haar hoeft dat niet te betekenen dat duurzaamheid dan minder relevant is. “Er is bij elke opleiding een link te vinden”, vertelt ze. “Waar dat bij de opleiding Fashion and Textile Technologies gaat om duurzame materialen, is er bij bijvoorbeeld Social Work de link met eerlijke kansen in de maatschappij.”
Belang meer benadrukken
Naast tijd en de motivatie van docenten mist Bosch steun van het bestuur. “Het zou anders zijn als het belang vanuit Saxion meer werd benadrukt.” Duurzaamheid was een thema van het strategisch plan van de afgelopen vijf jaar, maar voor de aankomende vijf jaar komt het veel minder sterk naar voren, vindt Bosch. Ze mist ook steun voor de duurzaamheidstrainingen. “Ik heb het bestuur mails gestuurd, maar daar krijg ik geen reactie op.”
Bosch heeft een sterke intrinsieke motivatie voor het onderwerp. “Ik ben een begaan persoon en heb altijd moeite gehad met onrecht.” Met de workshops hoopt Bosch dat het thema meer gaat leven onder docenten, en daardoor bij studenten terecht komt. Die intrinsieke motivatie is ook de drijfveer voor de vijf docenten die dit kwartiel deelnamen aan de duurzaamheidstrainingen.
Wat doet ertoe?
Luuk Weiss, docent Ad Software Development, doet zelf al veel op het gebied van duurzaamheid. Zo denkt hij op langetermijn, zoals hij het omschrijft. “Als ik keuzes maak, dan bedenk ik me wat die keuze betekent, en naar wat belangrijk is voor de wereld. Ik stel mijzelf altijd de vraag: ‘wat doet ertoe?’, en kijk daarbij naar de toekomst.” Hij hoopt studenten dit ook mee te geven. “Als wij het thema duurzaamheid vaker behandelen, zullen ze dat overnemen.”
Robert Jongeneel, docent Creative Business, eet plantaardig en spreekt zich op LinkedIn regelmatig uit over duurzaamheid. Hij hoopt na de cursus het thema duurzaamheid nog beter bij zijn studenten over te brengen. “Je moet studenten in hun hart raken over dit thema, dan komt er verandering.”
Teach4SD workshops
De afgelopen twee kwartielen kregen docenten de kans om meer te leren over duurzaamheid. In vijf workshops van drie uur leerden docenten onder andere over vervuiling en duurzame keuzes maken. De workshops maken onderdeel uit van een Erasmus+ project, waar in verschillende Europese landen aan gewerkt wordt.
Teach4SD hoopt dat als docenten meer kennis hebben over duurzaamheid, ze dit kunnen overbrengen op de nieuwe generatie. Na de workshops is het aan de docenten om een nieuwe docent aan te dragen. De workshops gaan nog door zolang er animo voor is.
Gerelateerde artikelen
“Disproportioneel en ingrijpend in dagelijks (werk)leven”; medewerkers vragen CvB om invoering Mobile Application Manager stop te zetten
Zet de invoering van Mobile Application Management, dat zowel op werk- als privétoestellen die Saxion-apps gebruiken, per direct on hold. Dat vraagt een groep medewerkers van de academie Mens en Maatschappij aan het college van bestuur. Zij voelen zich overvallen door nieuwe beperkingen, zoals het blokkeren van de integratie van de werkagenda in de privéagenda. “Wij ervaren deze maatregel als disproportioneel en ingrijpend in ons dagelijks (werk)leven”, schrijven ze in een e-mail. Het CvB zegt het signaal serieus te nemen, en gaat evalueren.
Poolse studente naar rechter om hoogte aanvullende beurs, maar minister hoeft bedrag niet te herzien
Een CMGT-studente uit Polen stapte naar de rechter omdat ze de aanvullende beurs die ze van september tot en met december 2023 kreeg te laag vond. Volgens haar is er geen rekening gehouden met de werkelijke inkomsten van haar ouders, die een eigen bedrijf hebben in Polen. De rechter vroeg om nadere gegevens, maar die kon de studente niet overleggen, omdat ze naar eigen zeggen geen accountant kan betalen.
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.