stockfotootje

Saxion leert lessen uit zaak misbruik SafeAssign: in opvolger Turnitin kunnen studenten zelf plagiaatrapport niet inzien

In Turnitin, de nieuwe plagiaatdetectietool van Saxion, kunnen studenten straks hun plagiaatrapport niet langer zelf inzien. Om ‘oneigenlijk’ gebruik van de tool door studenten te voorkomen, is de regel dat de optie dat studenten zelf hun ‘similarity report’ kunnen bekijken standaard uitstaat. Dat blijkt uit de handreiking voor het gebruik van Turnitin, die via Intranet te vinden is.

Saxion werkt sinds dit jaar met het nieuwe learningmanagementsysteem Brightspace, met daarin een geïntegreerde plagiaatchecker: Turnitin. Turnitin moet helpen bij het waarborgen van de ‘academische kwaliteit’, maar is nadrukkelijk geen leermiddel voor studenten voor bijvoorbeeld de APA-richtlijnen. Daar zijn volgens Saxion modules voor, valt te lezen in de begeleidende tekst op het intranet.

Het team dat Brightspace lanceert gaat nu alles nalopen, om te zorgen dat het vinkje uit staat bij de optie dat studenten zelf hun plagiaatrapporten kunnen inzien. Docenten wordt nadrukkelijk aangegeven om die optie dus ook niet aan te vinken. In de handreiking voor Brightspace valt verder te lezen hoe docenten Turnitin kunnen instellen, op een manier die past bij de betreffende opdrachten. Die tool detecteert zelf overigens geen plagiaat, maar controleert slechts op overlap met andere bronnen. Een examinator kan vervolgens eventueel een melding maken van een vermoeden van plagiaat.

De communicatie over Turnitin komt niet uit het niets: binnen de Academie Mens & Maatschappij loopt een groot onderzoek naar misbruik van SafeAssign, de voorganger van TurnitIn. Studenten binnen die academie hadden via SafeAssign wél de mogelijkheid om plagiaatrapporten in te zien, en maakten daar volgens Saxion misbruik van. Ze haalden werk – al dan niet van een ander – telkens opnieuw door een plagiaatscanner en pasten vervolgens de formulering aan, totdat de plagiaatscore op een acceptabel niveau uitkwam.

Dat is niet de bedoeling, vond Saxion, dat de kwestie door een melding van een student zelf op het spoor kwam. Een van de betreffende studenten kwam in september tot een schikking met Saxion. Ze gaf daarbij plagiaat toe. In het geval van een andere student oordeelde het College van Beroep voor de Examens (Cobex) vorige week dat deze manier van gebruik van de plagiaatscanner wel degelijk plagiaat was.

Volgens deze studente was haar niet duidelijk dat de plagiaatscanner – die de opleiding zelf aanbood – niet op deze manier gebruikt mocht worden. Daar ging het Cobex niet in mee: volgens het College was er geen sprake van toeval, maar kon ‘niet anders geconcludeerd worden dat het veelvuldig gebruik van de plagiaatscanner was ingegeven met de bedoeling het gebruik van de originele bron te maskeren’.

Bas3

Bas Klaassen