Goed en slecht nieuws tegelijkertijd: de problemen met de koffieautomaten lijken voorlopig opgelost. Dus gaan alle 87 automaten vanaf vandaag stapsgewijs weer op standje ‘betalen’. De financiële nasmaak van de koffieperikelen is voor Maas: de leverancier betaalt de kosten voor de aan studenten gratis geleverde koffie. Volgende week volgt een gesprek met de koffieleverancier over de smaak van de warme consumpties.
Vanwege problemen met de verbinding van de apparaten met het draadloze netwerk, was alle koffie in de afgelopen drie weken gratis voor iedereen, dus ook voor studenten. Vorige week werd op twee plekken (Epy Drost en in Deventer) getest met opnieuw ingestelde apparaten. Dat ging goed. “Dat geeft genoeg vertrouwen om de betaalsystemen weer stap voor stap te activeren”, zegt Edwin Noordink, contractmanager bij de Facilitaire Service Organisatie (FSO).
Dat gebeurt gefaseerd, vanaf vandaag, waarbij vanaf dinsdag alle automaten weer op de betaalstand staan. Medewerkers hebben dus weer hun koffiepas nodig, studenten dienen weer ‘gewoon’ te betalen, 21 cent voor zwarte koffie of thee, 25 cent voor een koffiespecialiteit. Volgens Noordink zijn de kosten voor de in de afgelopen weken gratis aan studenten geleverde koffie voor leverancier Maas. “Omdat zij in dit geval nalatig zijn geweest.”
Om welk bedrag het gaat, kan hij op dit moment nog niet zeggen. Dat heeft te maken met de manier waarop het contract met de leverancier in elkaar zit: Saxion betaalt Maas niet voor de automaten of service, maar voor de hoeveelheid afgenomen koffie. Het bedrag van door studenten via de automaten gekochte koffie, komt op die rekening in mindering. Noordink: “Hoeveel dat in dit geval is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Die balans wordt later opgemaakt.”
Grammage
Hij gaf eerder al aan dat Saxion in een later stadium nog in gesprek zou gaan over de wensen en klachten qua smaak van de koffie, zoals het geluid dat de koffie te slap zou zijn. Dat kan onder meer te maken hebben met grammage; het gebruikte aantal gram koffie per kopje. “Donderdag staat een gesprek gepland. We wilden eerst zorgen dat alles werkend zou zijn. Dat lijkt nu het geval, nu willen we vrij snel de volgende stap zetten.”
Dan is er nog de koffiepas, die in december bij iedereen in de bus viel. Uit een bericht op intranet valt op te maken dat niet voor iedereen duidelijk is wanneer die nou precies aangeboden moet worden, om ook daadwerkelijk vlekkeloos ‘een bakkie’ uit de automaat te kunnen trekken. Daarom staat in hetzelfde bericht een uitgebreide handleiding, inclusief plaatjes. Volgorde: eerst mok plaatsen, koffiepas voor automaat houden, dan keus maken.
Gerelateerde artikelen
Young Saxion X Studium Generale: Grip op je aandacht in een wereld vol afleiding
Column: Iets meer jij
Een wonderlijk fenomeen in het dagelijks leven vind ik toch wel dat allerlei onderdelen van de digitale werkelijkheid mij begroeten alsof ze een persoon zijn. Personificatie heet dit ook wel vanuit de taalkunde, een vorm van beeldspraak. Dit wordt vaak foutief gedaan, bijvoorbeeld als studenten opschrijven: ‘hun onderzoek laat zien dat…’, terwijl zíj natuurlijk iets laten zien door middel van hun onderzoek, maar dat is wel erg taalazijnzeikerig.
De Studentrecensent: een 3,5 voor ‘Het Paard’
Elke dag loop ik van het station naar mijn les en denk ik: wat doet dat gedrocht hier? Je kunt er haast niet omheen, maar ik moet er omheen. Het zielige beest heeft drieënhalve poot, een gekke lichaamsverhouding en je kunt zijn skelet zien. Je kent het wel, het skeletpaard naast Edith Stein.