Goed en slecht nieuws tegelijkertijd: de problemen met de koffieautomaten lijken voorlopig opgelost. Dus gaan alle 87 automaten vanaf vandaag stapsgewijs weer op standje ‘betalen’. De financiële nasmaak van de koffieperikelen is voor Maas: de leverancier betaalt de kosten voor de aan studenten gratis geleverde koffie. Volgende week volgt een gesprek met de koffieleverancier over de smaak van de warme consumpties.
Vanwege problemen met de verbinding van de apparaten met het draadloze netwerk, was alle koffie in de afgelopen drie weken gratis voor iedereen, dus ook voor studenten. Vorige week werd op twee plekken (Epy Drost en in Deventer) getest met opnieuw ingestelde apparaten. Dat ging goed. “Dat geeft genoeg vertrouwen om de betaalsystemen weer stap voor stap te activeren”, zegt Edwin Noordink, contractmanager bij de Facilitaire Service Organisatie (FSO).
Dat gebeurt gefaseerd, vanaf vandaag, waarbij vanaf dinsdag alle automaten weer op de betaalstand staan. Medewerkers hebben dus weer hun koffiepas nodig, studenten dienen weer ‘gewoon’ te betalen, 21 cent voor zwarte koffie of thee, 25 cent voor een koffiespecialiteit. Volgens Noordink zijn de kosten voor de in de afgelopen weken gratis aan studenten geleverde koffie voor leverancier Maas. “Omdat zij in dit geval nalatig zijn geweest.”
Om welk bedrag het gaat, kan hij op dit moment nog niet zeggen. Dat heeft te maken met de manier waarop het contract met de leverancier in elkaar zit: Saxion betaalt Maas niet voor de automaten of service, maar voor de hoeveelheid afgenomen koffie. Het bedrag van door studenten via de automaten gekochte koffie, komt op die rekening in mindering. Noordink: “Hoeveel dat in dit geval is, kan ik op dit moment nog niet zeggen. Die balans wordt later opgemaakt.”
Grammage
Hij gaf eerder al aan dat Saxion in een later stadium nog in gesprek zou gaan over de wensen en klachten qua smaak van de koffie, zoals het geluid dat de koffie te slap zou zijn. Dat kan onder meer te maken hebben met grammage; het gebruikte aantal gram koffie per kopje. “Donderdag staat een gesprek gepland. We wilden eerst zorgen dat alles werkend zou zijn. Dat lijkt nu het geval, nu willen we vrij snel de volgende stap zetten.”
Dan is er nog de koffiepas, die in december bij iedereen in de bus viel. Uit een bericht op intranet valt op te maken dat niet voor iedereen duidelijk is wanneer die nou precies aangeboden moet worden, om ook daadwerkelijk vlekkeloos ‘een bakkie’ uit de automaat te kunnen trekken. Daarom staat in hetzelfde bericht een uitgebreide handleiding, inclusief plaatjes. Volgorde: eerst mok plaatsen, koffiepas voor automaat houden, dan keus maken.
Gerelateerde artikelen
Bliksems! Dan toch nieuwe koffie uit de automaten
Aan het balen van slappe koffie op Saxion komt mogelijk een einde: de koffieautomaten worden gevuld met een andere koffie: Bliksem Bakkie. Die nieuwe koffiesmaak zou het gemor over het huidige ‘zwarte goud’ bij de automaten moeten doen verstommen. “Uiteindelijk werd wel duidelijk dat dat hem niet meer ging worden.”
De stijl van Alexander Budde: “Nederlanders kiezen eerder voor basic”
Net buiten het hoofdgebouw in Enschede staat een groepje mensen te kletsen. Mijn oog valt op een student met een look die ik zou omschrijven als een jonge Leonardo DiCaprio in Berlijnse streetwear. Het verbaast me dan ook niet als ik hoor dat hij een Duitse student is.
Onbezongen held Ingrid Karnebeck; “Wij zouden in alles meer gezien mogen worden”
Een onmisbare schakel zijn, die pas opvalt wanneer ze haar vitale werk niet meer doet. Dat is de job van Ingrid Karnebeck, die de interne postdienst van Saxion runt waar tienduizend mensen aan studenten en personeelsleden rondlopen. “Wij zijn daarmee postbezorger van een groot dorp. Met dit interview wil ik dat onzichtbare werk, hier vanuit de kelder, zichtbaar maken.”