Saxion maakt plannen om in 2024 de C02-uitstoot van medewerkers met veertig procent te verminderen ten opzichte van 2018. Een deel van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt de ideeën daarvoor wat ingewikkeld en niet ver genoeg gaan. Waarom niet voor iedereen een vrij reizen-abonnement op het OV?
Er staan een aantal concrete doelen in het mobiliteitsplan. Zo wordt het aantal vliegreizen met een kwart teruggebracht, en het gebruik van de eigen auto moet dertig procent omlaag. Het college van bestuur bereikt dit, denk ze, door fiets en openbaar vervoer te stimuleren en autoritten te ontmoedigen. De bedoeling is om dit ‘kostenneutraal’ te doen: het komt dus neer op een verschuiving van geld. Hogere vergoedingen voor fietsgebruik, lager voor wie de auto pakt.
Onnodig ingewikkeld
Maar wordt zo’n plan niet onnodig ingewikkeld, vroeg de CMR zich af. “Hoe zit het met mensen met een functiebeperking’, wil Jet Spaan weten. “En als je laat naar huis gaat, dan kan het zijn dat je in het donker naar huis moet lopen.” Jochem Bleeker ziet dat het voorlopige plan vooral naar de reisafstand kijkt, maar minder naar de daadwerkelijk beschikbaarheid van openbaar vervoer. Want wie naast het station in Almelo woont, komt makkelijker bij het Ko Wieringa-gebouw, dan een collega uit Buurse.
Tonny Chu vroeg zich af het mobiliteitsplan niet ‘onnodig ingewikkeld’ is. Hij werkte eerder bij ABN AMRO, waar ze dezelfde duurzaamheidsambities hebben. “Daar is het ‘openbaar vervoer, tenzij’. Iedereen krijgt een tweedeklas vrij reizen OV-kaart en wil je een eersteklas, dan betaal je bij. Uitzonderingen zijn mogelijk. Die worden individueel besproken in een brede commissie, zodat vriendjespolitiek uitgesloten is.”
Ineke van Oldeniel, vicevoorzitter van het college, constateert dat de CMR een stap verder gaat dan de duurzaamheidsambitie van Saxion zelf. Dat vindt ze mooi, maar de ambities moeten ook “in euro’s uitgedrukt worden”, zoals ze het zegt. Oftewel: de bedoeling is om de CO2-reductie zonder extra geld te realiseren. “Maar we gaan de business case van Tonny doorrekenen.”
Gerelateerde artikelen
Voorkomen van valpartijen; spoorlijntje naast gebouw Deventer krijgt nieuwe bestrating
Wie vanochtend kwam aanrijden bij Saxion Deventer kon er niet omheen: er wordt gewerkt aan het oude spoorlijntje voor de parkeerplaats. Het gaat om onderhoud en dan vooral om de situatie veiliger te maken. “Mensen vielen over de rails”, weet Jos van Rodijnen van de Stichting Industrieel Erfgoed Deventer, dat eigenaar is van het pad.
Saxion-docenten gaan lesgeven aan de Politieacademie: “Niet spannend, wel bijzonder”
Docenten van Saxion gaan vanaf volgend jaar lesgeven aan de Politieacademie in Apeldoorn. Ook kunnen studenten van de Politieacademie vanaf dan ‘opfrismodules’ gaan volgen op Saxion. Dat komt voort uit een samenwerkingsovereenkomst die Saxion en de Politieacademie afgelopen week tekenden.