Saxion maakt plannen om in 2024 de C02-uitstoot van medewerkers met veertig procent te verminderen ten opzichte van 2018. Een deel van de Centrale Medezeggenschapsraad (CMR) vindt de ideeën daarvoor wat ingewikkeld en niet ver genoeg gaan. Waarom niet voor iedereen een vrij reizen-abonnement op het OV?
Er staan een aantal concrete doelen in het mobiliteitsplan. Zo wordt het aantal vliegreizen met een kwart teruggebracht, en het gebruik van de eigen auto moet dertig procent omlaag. Het college van bestuur bereikt dit, denk ze, door fiets en openbaar vervoer te stimuleren en autoritten te ontmoedigen. De bedoeling is om dit ‘kostenneutraal’ te doen: het komt dus neer op een verschuiving van geld. Hogere vergoedingen voor fietsgebruik, lager voor wie de auto pakt.
Onnodig ingewikkeld
Maar wordt zo’n plan niet onnodig ingewikkeld, vroeg de CMR zich af. “Hoe zit het met mensen met een functiebeperking’, wil Jet Spaan weten. “En als je laat naar huis gaat, dan kan het zijn dat je in het donker naar huis moet lopen.” Jochem Bleeker ziet dat het voorlopige plan vooral naar de reisafstand kijkt, maar minder naar de daadwerkelijk beschikbaarheid van openbaar vervoer. Want wie naast het station in Almelo woont, komt makkelijker bij het Ko Wieringa-gebouw, dan een collega uit Buurse.
Tonny Chu vroeg zich af het mobiliteitsplan niet ‘onnodig ingewikkeld’ is. Hij werkte eerder bij ABN AMRO, waar ze dezelfde duurzaamheidsambities hebben. “Daar is het ‘openbaar vervoer, tenzij’. Iedereen krijgt een tweedeklas vrij reizen OV-kaart en wil je een eersteklas, dan betaal je bij. Uitzonderingen zijn mogelijk. Die worden individueel besproken in een brede commissie, zodat vriendjespolitiek uitgesloten is.”
Ineke van Oldeniel, vicevoorzitter van het college, constateert dat de CMR een stap verder gaat dan de duurzaamheidsambitie van Saxion zelf. Dat vindt ze mooi, maar de ambities moeten ook “in euro’s uitgedrukt worden”, zoals ze het zegt. Oftewel: de bedoeling is om de CO2-reductie zonder extra geld te realiseren. “Maar we gaan de business case van Tonny doorrekenen.”
Gerelateerde artikelen
“Disproportioneel en ingrijpend in dagelijks (werk)leven”; medewerkers vragen CvB om invoering Mobile Application Manager stop te zetten
Zet de invoering van Mobile Application Management, dat zowel op werk- als privétoestellen die Saxion-apps gebruiken, per direct on hold. Dat vraagt een groep medewerkers van de academie Mens en Maatschappij aan het college van bestuur. Zij voelen zich overvallen door nieuwe beperkingen, zoals het blokkeren van de integratie van de werkagenda in de privéagenda. “Wij ervaren deze maatregel als disproportioneel en ingrijpend in ons dagelijks (werk)leven”, schrijven ze in een e-mail. Het CvB zegt het signaal serieus te nemen, en gaat evalueren.
Poolse studente naar rechter om hoogte aanvullende beurs, maar minister hoeft bedrag niet te herzien
Een CMGT-studente uit Polen stapte naar de rechter omdat ze de aanvullende beurs die ze van september tot en met december 2023 kreeg te laag vond. Volgens haar is er geen rekening gehouden met de werkelijke inkomsten van haar ouders, die een eigen bedrijf hebben in Polen. De rechter vroeg om nadere gegevens, maar die kon de studente niet overleggen, omdat ze naar eigen zeggen geen accountant kan betalen.
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.