Stagelopen; het maakt of kraakt je schooljaar. De een vertelt vrolijk over zijn stage en de ander kan niet wachten tot het voorbij is. Bij mijn studie, Social Work, loop je elk jaar stage en in het derde jaar, waar ik nu ook in zit, 28 uur per week. Stagelopen en je daarmee kunnen ontwikkelen is een belangrijk en groot onderdeel van onze opleiding. Maar toch is het lang niet altijd een pretje.
Je komt in een nieuw team, werkt met nieuwe cliënten en bent bezig met je zelfontwikkeling voor de opleiding. Maar hoe zorg je dat je dit allemaal een beetje op de rit krijgt. Want wanneer doe je het nou eigenlijk goed? Wat mag je zelf doen? Wat wordt er van je verwacht? Klikt het wel met de doelgroep? En hoe ga je stage, school en privéleven balanceren?
Veel van de studenten die ik spreek zitten er ook echt even doorheen. De druk ligt hoog en hun functie als stagiair helpt vaak ook niet mee. Ik hoor vanuit klasgenoten verhalen: dat zij alleen de vervelende taken krijgen, dat er onderscheid wordt gemaakt tussen stagiaires, dat er van hen verwacht wordt dat ze 24/7 bereikbaar zijn, dat zij in een team zijn beland waarin zij helemaal niet geaccepteerd of ondersteund worden of dat er verwacht wordt dat zij zoveel taken op zich nemen, dat er daarnaast erg weinig tijd overblijft voor school.
Maar aangeven dat het even te veel is, durven veel stagiaires niet. De moeilijkheden worden gebagatelliseerd, want 'jullie zijn nog jong en hebben toch nog de energie om hard te werken' of 'het is maar een kleine moeite, dus dat kan de stagiair er nog wel bij doen'. Het gevoel van 'maar een stagiair' zijn en hierdoor niet je plek weten is erg herkenbaar. Want mijn zelfvertrouwen was erg beschadigd en ik had het idee dat ik geen plekje in mocht nemen binnen een team.
Niet alleen
Dit jaar ben ik zelf gelukkig op een hele fijne stageplek terecht gekomen. Hier is er de ruimte is voor open communicatie, persoonlijke- en professionele ontwikkeling en om deel te zijn van het team, zonder een 'stagiair-gevoel'. Het geeft zelfvertrouwen en ontwikkelingsmogelijkheden. Zo zou dat bij alle stageplekken mogelijk moeten zijn.
Dus aan alle stagiaires: je staat er niet alleen voor. Mocht je nu op een plek op zitten waar je niet open kan communiceren en waar je wordt belemmerd in je ontwikkeling, ga dan op zoek naar iemand die jou kan ondersteunen in hoe dit beter kan.
Want bij een team kunnen horen met goede communicatie, is van groot belang om niet alleen te kunnen groeien in je opleiding, maar ook op persoonlijk vlak. Een goede stageplek maakt of kraakt namelijk niet alleen je schooljaar, maar ook de ontwikkeling die je door kan maken.
Gerelateerde artikelen
Saxion-expert over Chinese AI-hype: “Misschien wel aftrap van een wedloop”
Wall Street in paniek, een toppositie in nationale en internationale downloadlijsten van appwinkels en media die over elkaar duikelen in hun analyses. De Chinese app DeepSeek zorgt deze week voor een AI-bommetje in – opnieuw - vooral de media. Maar waar komen de app en vooral de hype opeens vandaan? Vooral dat laatste vraagt lector Jeroen Linssen zich af. “Wat ik vooral een interessante vraag vind, is waarom dit nu opeens naar voren komt.”
Kunstwerk ‘Gele Tulp’ onthuld, ook nieuwe artist-in-residence bekend
Winnares van de Saxion Kunstprijs Sjahrzad Khodadadeh onthulde gisteren in Enschede haar kunstwerk ‘De Gele Tulp’. En passant werd ook bekend wie de nieuwe artist-in-residence van Saxion is.
Student Tijmen ‘redt’ de 53e Bata; hij hoopt op veel animo voor ‘alternatieve Batavierenrace’
Er komt tóch een soort-van Batavierenrace, en dat komt allemaal door één persoon: Creative Business-student Tijmen Bartels. Hij schreef zich in de zomer in voor de organiserende commissie, maar zag steeds meer mensen afhaken, tot hij in z’n eentje overbleef. Als eenmanscommissie organiseert hij nu de ‘alternatieve Batavierenrace’, zoals hij het noemt.