Roep om gezamenlijke lunchpauze voor studenten: ‘Als Saxion wat aan binding wil doen, moet er geïnvesteerd worden’

Heel de hogeschool rond het middaguur even op pauze, zodat studenten naar een activiteit kunnen, of simpelweg samen een broodje eten en de benen strekken? Studium Generale, de Green Office en de OnderwijsInnovatie Hub pleiten voor een collectieve pauze van een uur voor alle studenten van Saxion. “Als er niks verandert, is Saxion over een paar jaar slechts een winkelcentrum voor kennis.”

Studentenbinding, of beter: het gebrek daaraan, is al langer een belangrijk gespreksonderwerp op Saxion. De drie organisaties vinden dat Saxion meer initiatief moet tonen op dit vlak, zeker omdat de binding van studenten ook een belangrijke rol heeft in de visie van de hogeschool op studiesucces. Ze geloven dat een gezamenlijke lunchpauze daar een belangrijke bijdrage aan kan leveren.

Zo’n pauze zorgt er volgens hen voor dat studenten langer op de campus zijn, en vaker met elkaar in gesprek kunnen. “Als er niks verandert is Saxion over een paar jaar een kenniswinkelcentrum en de vraag is of je dat wil”, zegt Saskia Zwolle, programmaleider van Studium Generale.

De programma’s die Studium Generale nu organiseert zijn vaak in de namiddag of avond. Een lunchpauze zou SG de gelegenheid geven om op dat moment een programma te organiseren. Nu krijgen ze bij SG volgens haar vaak te horen dat studenten nog ver naar huis moeten reizen en daarom niet in de namiddag of avond aanwezig kunnen zijn.

Toch is het niet zo dat Zwolle denkt dat na invoering van een gezamenlijke lunchpauze, opeens alle studenten bij de programma’s van Studium Generale komen kijken. En dat is zeker ook niet de enige beweegreden voor SG. “Zo’n pauze is een belangrijk moment voor studenten om hun benen te strekken, een luchtje te scheppen of met elkaar in gesprek te gaan”, zegt Zwolle.

Janine Schoeman, projectmedewerker bij het Saxion Green Office, krijgt van studenten te horen dat ze het contact met anderen missen. “Ze komen amper uit hun eigen bubbel”, vertelt ze. Ze ziet de collectieve lunchpauze als een mogelijkheid de sociale vaardigheden van studenten te verbeteren. “Veel studenten zijn bang om te bellen en praten via Snapchat. Ze raken amper in gesprek met studenten die een andere mening hebben.”

Saxion

Volle kantine in Enschede, rond het middaguur. Foto: Marlene Mahn

‘Uitdagingen en nadelen’

Bij navraag naar de haalbaarheid van een gezamenlijke lunchpauze, blijkt dat daar al eens onderzoek naar is gedaan, op verzoek van één van de academies. Dat laat Krista de Wit-Reimer weten, manager Onderwijsplanning en Toetsing. Op basis van dat onderzoek werd toen door die academie besloten van het idee af te zien. Voor alleen ondersteunend personeel is zo’n gezamenlijke pauze volgens haar nu al wel redelijk makkelijk in te regelen.

Per mail stuurt ze een lijst met elf ‘uitdagingen en nadelen’, die destijds naar voren kwamen. Zoals de beperkte capaciteit van de gemeenschappelijke ruimtes zoals kantines.

Raken die niet overvol als opeens alle docenten en studenten gelijktijdig pauze hebben? Of het extra personeel dat voor schoonmaak en beveiliging ingezet moet worden. Dat brengt flinke kosten met zich mee. Om hier echt wat over te kunnen zeggen, zou volgens haar vanuit de Facilitaire Service Organisatie (FSO) nog verder onderzoek gedaan kunnen worden.

De lijst gaat nog even door: een collectieve pauze zou de totale beschikbare onderwijstijd kunnen verminderen, wat mogelijk kan leiden tot een lagere kwaliteit van het onderwijs. Dagen van medewerkers en studenten worden misschien langer. De plaatsing van lessen kan, in de langere roosters, niet altijd aansluitend zijn.

Dit zorgt mogelijk voor een grotere uitloop dan alleen het uur pauze. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de lessen niet meer in één dag passen, vooral bij vaardigheids- en praktijklessen kan dit het geval zijn. Hierdoor zouden medewerkers en studenten een extra lesdag hebben.

Dat er een prijskaartje aan dit plan hangt, snapt Marike Lammers, manager van de OnderwijsInnovatie Hub. Door een collectieve lunchpauze van één uur in te voeren kunnen de ‘efficiëntiekosten’ flink oplopen. “Maar als Saxion aandacht wil besteden aan studentenbinding, is een investering nodig”, zegt Lammers.

Ze ziet de hogeschool ook als een belangrijke plek als het gaat om de ontwikkeling en uiting van de mening van studenten. Een plek die op die manier ook polarisatie tegengaat. “Als studenten daar vier jaar lang niet aan werken, en ze komen elkaar op straat tegen, dan kan het uitlopen op een ruzie.”

‘Hoef hier niet veel langer te zijn’

Bij studievereniging LiNK is er niet direct behoefte aan een gezamenlijke lunchpauze. “Veel leden komen nu zelf even langs in hun vrije lesuren, daarom spreken we ze al veel”, zegt Pien de Haan, secretaris en verantwoordelijk voor interne zaken bij LiNK. De evenementen die ze organiseren in de namiddag of avond lopen al goed. “ Maar we zouden wel kunnen kijken hoe een evenement loopt in een collectieve lunchpauze, mocht die er komen.”

Meis Bieko (20) studeert Psychologie in Deventer. Ze vindt het invoeren van een gezamenlijke lunchpauze een goed idee, maar één uur vindt ze te lang. “Het is leuk als er iets wordt georganiseerd, maar ik hoef niet veel langer op de campus te zijn dan ik nu ben”, vertelt ze.

Zoë Nijmeijer (19), studente Psychologie in Deventer, is bang dat het niet gaat passen in de kantine. “Het is nu al zo druk elke keer, dat gaat met een gezamenlijke lunchpauze echt niet passen in de kantine” zegt ze.

Sanne Scholte (18), studente Facility Management, ziet een gezamenlijke lunchpauze wel zitten. “Ik heb vaak les rond de lunchtijd, en dan krijg ik echt honger. Soms kan ik er niet meer goed door opletten” vertelt Sanne. Naar een programma gaan in dat uur? Dat ziet ze dan weer niet zitten. “Ik zou in die tijd een broodje halen in de kantine en dan met mijn vrienden ergens gaan zitten”.

Hoe zit het op andere hogescholen?

Volgens Saskia Zwolle van Studium Generale kennen diverse universiteiten al een gezamenlijke lunchpauze. Maar hoe zit het eigenlijk bij andere hogescholen? Een kleine, maar niet volledige inventarisatie:

Hogeschool KPZ
Een (deels) collectieve pauze variërend van 30 min tot 1 uur

Hogeschool Windesheim
Geen collectieve lunchpauze

NHL Stenden Hogeschool
Geen collectieve lunchpauze

Hogeschool Fontys
Geen collectieve lunchpauze

Driestar Hogeschool
Collectieve lunchpauze van 13.00- 13.30 uur

HAN University of Applied Sciences
Collectieve lunchpauze van 10.30- 10.45 uur en 15.15- 15.30 uur
Overige pauzes zijn wisselend.

Evi

Evi van Keulen

Gerelateerde artikelen

DSCF7242.jpg

Stagiaires Evi en Emme voor één dag slachtoffer: maandelijkse perikelen, een charmante bhv’er en ‘mannengrappen’

Doen alsof je flauwvalt om vervolgens door een charmante bhv’er opgeraapt te worden? Deze kans konden SaxNow-stagiaires Emme en Evi niet laten liggen. De periodieke bhv-oefening stond dinsdag op de planning, maar er was nog een tekort aan oefenslachtoffers. En zo werden Emme en Evi niet alleen verslaggevers, maar speelden ze een actieve rol in de oefening.

Koss2 bewerkt 3.JPG

Deventer studieverenigingen voelden zich ‘beetje tweederangs’ en braken met KOSS, dat terugkijkt op woelige jaren met belastingkwestie

Het Koepel Overleg Studenten Saxion bleef op het nippertje bestaan, maar doet dat in afgeslankte vorm: met focus op Enschede. Ondertussen hebben drie Deventer studieverenigingen zelf een club opgericht en de koepelorganisatie verlaten. En dat terwijl het doel van KOSS bij oprichting juist was alle studieverenigingen op Saxion samen te brengen. “Dat de verenigingen in Deventer elkaar nu zelf vinden, vinden wij alleen maar mooi.”

Commentaar: Ieder voor zich

De hogescholen slagen er niet in om overeenstemming te bereiken over extra geld voor instellingen in krimpregio’s, omdat meer geld voor de één, minder voor de ander betekent. Hoofdredacteur Rik Visschedijk stelt dat juist de verdeling van het geld – de lump sum – een van de belangrijkste taken is voor de Vereniging Hogescholen. “Protesteren tegen bezuinigingen en meer geld vragen voor goed onderwijs is niet zo moeilijk. De echte uitdaging ligt in het eerlijk verdelen van de beschikbare middelen over 36 instellingen in zeer uiteenlopende regio’s.”