Hoe cultureel sensitief is jouw opleiding? Onderzoek moet zorgen voor inclusiever onderwijs

Er staat een opvallende oproep op Mijn Saxion: “Help ons je opleiding relevanter te maken.” Docent/onderzoekers Mijke Hartendorp (Toegepaste Psychologie, AMA) en Katja Lanting (Gezondheidszorg, AGZ) onderzoeken met een enquête of studenten hun opleiding ‘cultureel sensitief’ vinden, om waar nodig dat onderwijs te verbeteren. “Een kleine verandering kan al een flink verschil maken.”

Wordt in je opleiding rekening gehouden met verschillende culturele tradities, religies of kleding? Of worden bepaalde groepen mensen als een stereotype neergezet? Dat soort vragen kunnen studenten in de enquête beantwoorden. Die enquête is inmiddels zo’n honderd keer ingevuld. De initiatiefnemers willen met deze respons het ‘onderwijsprogramma herzien’, om zo ‘succes voor alle studenten te garanderen’ – schrijven Hartendorp en Lanting in hun toelichting.

Maar het gaat niet per se om enorme veranderingen, zegt Lanting. “Het is niet de bedoeling om een heel curriculum om te gooien. Maar als een curriculum nog in ontwikkeling is, kan ons onderzoek natuurlijk mooi meegenomen worden.”

Stereotypen

Het onderzoek gaat over bewustwording over culturele sensitiviteit bij de studenten en vooral bij de opleidingen. Wordt iedereen wel gezien, en wordt er in de lessen verwezen naar bijvoorbeeld verschillende culturen, genders en gewoonten? “Een docent kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een boek van een zwarte auteur te behandelen in de les, in plaats van steeds die witte auteur. Dat kan een andere kijk geven.” Lanting denkt daarbij ook dat verandering niet van de een op de andere dag zal gebeuren: “Stereotypen zitten vaak ingebakken, verbetering gaat in kleine stappen.”

De enquête is opgesteld door Dave S.P. Thomas, Associate Professor aan de Solent University in Groot-Brittannië. Hij is met zijn Jamaicaanse achtergrond ervaringsdeskundige op gebied van inclusiviteit. Volgens hem focust het onderwijs zich nog te vaak op de witte persoon, vaak een man, van hoge klasse.

Hartendorp kende deze onderzoeker al, en vroeg hem of ze zijn enquête mochten vertalen voor de Saxion-studenten. Thomas komt op maandag 14 april naar Saxion voor twee masterclasses, een voor alleen docenten en een voor docenten én studenten. Docenten kunnen als vervolg nog eens vier online masterclasses ‘culturele sensitiviteit’ volgen. 

De onderzoekers hopen dat er veel studenten naar de masterclass komen. “Het perspectief van de student is onmisbaar voor het onderzoek”, zegt Hartendorp. “We maken het onderwijs tenslotte voor hen.”

Emy Berkel.jpg

Emy Berkel