RHK_211101_03 SAXNOW STUDENTEN NA DE SPITS REIZEN.jpg

Treinverkeer in de regio drie weken grotendeels stilgelegd: “Wel zorgen over wat dit doet met binding van eerstejaars”

Vanaf 23 september is het zo'n drie weken lang raak voor wie met de trein naar Saxion komt: vanwege werkzaamheden ligt het spoorverkeer op verschillende trajecten helemaal stil. Studenten en medewerkers moeten dus rekening houden met vervangende bussen en soms flinke vertragingen. Studenten geven aan dan misschien toch sneller thuis te blijven. Saxion noemt de timing van de werkzaamheden ‘zeker ongelukkig’. “Er zijn wel wat zorgen over wat dit doet met de binding van eerstejaars.”

Drie weken lang grote verstoringen in het treinverkeer? De meeste studenten op station Enschede reageren verbaasd. “Hadden ze dit niet in de herfstvakantie kunnen plannen?”, zegt Wemi Leleulya (18) verontwaardigd. De Hbo-ICT-student reist elke dag vanuit Lochem naar Enschede. Hij hoort nu voor het eerst van de werkzaamheden. “Het zal vast wel op de NS-website staan, maar daar kijkt niemand op.”

Hij verwacht dat hij tijdens de drie weken aan werkzaamheden minder op school zal zijn. “Ik neem wel eerst contact op met de docent. Als die zegt dat de les niet superbelangrijk is, dan kom ik niet.”

Raar 

Pavlína Hyrniková geeft een vergelijkbare reactie. “Ik vind het raar dat ze dit hebben ingepland aan het begin van dit schooljaar, konden ze dit niet in de zomer doen?” Ze verhuist naar Hengelo en zal van daaruit zo’n beetje dagelijks naar Enschede reizen. De Fysiotherapie-studente vreest mogelijk minder naar colleges te gaan. “Maar als laatste optie heb ik altijd nog mijn fiets.”

Precies de vraag die Pavlína Hyrniková stelt, stelde regionale krant TCTubantia ook aan ProRail over de megaklus aan het spoor: had dit niet in de zomer gekund? Woordvoerder Martijn de Graaf liet daarop weten dat de werkzaamheden noodzakelijk zijn en dat groot onderhoud dringend nodig was. Dat het werk in de zomer is, is onvermijdelijk, liet hij de krant ook weten.

De zomer was al ontzettend druk op dat vlak. “We hebben zeven weken lang gebuffeld rond Amersfoort, zijn volop bezig bij Groningen en rond Amsterdam. Maar onze capaciteit, en die van onze aannemers, is niet oneindig. Niet alles kan tijdens de zomervakantie.”

De werkzaamheden zijn breed zo valt te lezen in de krant; van sporen, wissels, tot aan de opstelplaats voor trein in Almelo, de elektrificatie van het spoor tussen Almelo en Marienberg en de beveiligingssystemen tussen Enschede en Almelo.   

Saxion kijkt naar ‘oplossingen en mogelijkheden’
Saxion-woordvoerder Karin Effing noemt de timing van de werkzaamheden ‘zeker ongelukkig’. Volgens haar wordt er op dit moment nog volop gesproken en gedacht over de impact van het stilgelegde treinvervoer en de ‘eventuele oplossingen en mogelijkheden’. “Ook zijn er wel wat zorgen om wat dit doet met de binding van onze nieuwe studenten”, zegt ze.

Die hebben immers net kennisgemaakt met de Saxion, hun studie en de locatie. “Het is vooral ook de bedoeling dat die binding blijft. En als je dan lastiger op locatie kan komen, dan is de zorg toch dat dit minder snel lukt, omdat studenten kiezen om thuis te blijven, of een les online te volgen.”

De lijn is volgens de woordvoerder wel om het onderwijs zoveel mogelijk volgens het rooster door te laten gaan. “Academies kijken wat werkbaar is en hoe hier mee om te gaan daar waar het echt lastig wordt. Daarover berichten we onze collega’s ook nog intern.”

Ze adviseert medewerkers en studenten vooral de reisplanner goed in de gaten te houden. Als reizen met OV niet mogelijk is, vraagt ze te kijken naar alternatieve vervoersmogelijkheden. “Hierbij moedigen we bijvoorbeeld aan om zo mogelijk met de fiets naar Saxion te komen of om gezamenlijk te reizen met collega’s en/of medestudenten.”

Studente Verpleegkunde Bodil Dijkstra (17) kijkt nu al op tegen de drie weken waarin het lastig reizen is. Ze moet dagelijks van Borne naar Enschede. Ook zij kraakt de timing van de werkzaamheden. En ze verzucht:  “Als de trein niet rijdt kan ik net zo goed thuis blijven, maar zo zullen veel studenten denken. Ze maken het ons ook niet erg makkelijk.”

Wat merkt de reiziger?

Op de NS-website staat keurig op een rijtje wat de gevolgen voor reizigers zijn tussen 23 oktober en 11 november. De extra reistijd kan oplopen tot maximaal 45 minuten. Een overzicht:

  • Maandag 23 september 4:00 uur t/m vrijdag 11 oktober 2:00 uur
    IC Berlijn rijdt niet tussen Amsterdam C en Osnabrück Hbf. Reis via Deventer en stap daar over op de Snelbus naar Osnabrück Hbf.
  • Maandag 23 september 4:00 uur t/m vrijdag 11 oktober 2:00 uur
    IC Berlijn rijdt niet tussen Amsterdam C en Osnabrück Hbf. Reis via Deventer en stap daar over op de Snelbus naar Osnabrück Hbf.
  • Maandag 23 september 4:00 uur t/m zaterdag 28 september 2:00 uur
    Door werkzaamheden: tussen Delden en Oldenzaal rijden er bussen en tussen Hengelo en Oldenzaal rijden er bussen.
  • Maandag 23 september 4:00 uur t/m vrijdag 27 september 3:00 uur
    Door werkzaamheden: tussen Almelo en Enschede rijden er bussen.
  • Vrijdag 27 september 3:00 uur t/m zaterdag 28 september 3:00 uur
    Door werkzaamheden: tussen Rijssen en Enschede rijden er bussen en tussen Wierden en Enschede rijden er bussen.
    Geen Sprinters, Intercity's tussen Deventer en Rijssen stoppen extra in Deventer Colmschate en Holten.
  • Zaterdag 28 september 3:00 uur t/m maandag 30 september 3:00 uur
    Door werkzaamheden: tussen Rijssen en Hengelo rijden er bussen en tussen Nijverdal en Hengelo rijden er bussen.
    Geen Sprinters, Intercity's tussen Deventer en Rijssen stoppen extra in Deventer Colmschate en Holten.
  • Maandag 30 september 3:00 uur t/m vrijdag 11 oktober 2:00 uur
    Door werkzaamheden: tussen Rijssen en Almelo rijden er bussen en tussen Nijverdal en Almelo rijden er bussen.
    Geen Sprinters, Intercity's tussen Deventer en Rijssen stoppen extra in Deventer Colmschate en Holten.
Bas3

Bas Klaassen

Emme Asbreuk

Gerelateerde artikelen

Het kan allemaal in Almelo: hoe Saxion met waterstoftechniek werkt aan de energietransitie

In de H2Hub, het oude Sensata-gebouw in Almelo, wordt gewerkt aan een bijzondere techniek. Saxion, studenten en bedrijven werken er aan een waterstof-elektrolyzer. Nieuw is die techniek niet, maar ermee innoveren zou wel eens heel belangrijk kunnen zijn, zeggen ze. Lokaal waterstof maken kan namelijk mogelijk het overbelaste stroomnetwerk ontlasten en helpen bij de energietransitie. “This is where the magic happens.”

frank

Column: Treinmageddon

Toegegeven, ik vind Almelo ook niet de mooiste stad ter wereld. En er is misschien niet superveel te doen, en doorgaans weinig reden om heen te gaan. Maar om de stad nu hermetisch af te sluiten zodat er niemand in-of-uit kan, zoals spoorbedrijf Prorail in september en oktober drie weken van plan is, dat gaat wel heel erg ver.

SaxNow

Examencommissie en Social Work-studente schikken in zaak plagiaatscanner, tot nu van 13 studenten toetsen ongeldig verklaard

Saxion heeft tot nu toe van dertien Social Work-studenten toetsen ongeldig verklaard. Die studenten hebben volgens Saxion plagiaatsoftware SafeAssign misbruikt. Twee van hen stonden vandaag voor het College van Beroep voor Examens (Cobex). Belangrijkste vraag: is de manier waarop zij SafeAssign gebruikten ook echt fraude? Daar kwam niet gelijk een antwoord op, wel werd duidelijk dat de Academie Mens & Maatschappij, waar Social Work onder valt, inmiddels de toetsing heeft aangepast. Een van de twee studenten erkende zelf plagiaat en kwam tot een schikking.