Kyra sleept tijdens stage Europese prijs in de wacht: “Ik was helemaal in shock”

Kyra Nijenhuis (22), derdejaars studente Creative Business, ontwikkelde en realiseerde tijdens haar stage een eigen les. Die les werd een succes op de basisschool, maar viel ook in de smaak bij Europeana, de organisatie voor digitalisering van Europees cultureel erfgoed. In Brussel mocht ze namens haar stagebedrijf Komvoor de Europeana Education Award ophalen, tot haar eigen verrassing. “Ik dacht, dat gaat echt niet lukken. Iedereen die hieraan mee doet heeft zoveel ervaring.”

Wat houdt de door jou bedachte lesopzet in?

 “De les waar ik mee bezig ben geweest heet ‘What’s in an A’ en gaat over het alfabet. De bedoeling was kinderen meer te laten leren over de verschillende alfabetten in de wereld. Wij zijn namelijk allemaal erg gewend aan het Latijnse alfabet, het ABC. Maar er is ook een Grieks, Hongaars en Cyrillisch alfabet. De doelgroep die ik hiervoor heb uitgekozen is groep 7 en 8.”
 

Hoe kwam je op het idee om mee te doen aan de award?

“Toen ik de opdracht kreeg de lesopzet te maken, wist ik helemaal niet dat we meededen aan een competitie. Ze hadden er bij mijn stagebedrijf Komvoor met opzet niks over gezegd. Daardoor zou de druk alleen maar toenemen bij mij. Eigenlijk ben ik daar heel blij mee, daardoor kon ik zonder al die druk aan de slag. Toen ik te horen kreeg dat ik naar Brussel mocht, was dat een megasurprise.”

Wat is Europeana?

En wat is een Europeana Education Award?

Europeana is een instelling van de Europese unie, die liefhebbers en professionals - onderwijzers en onderzoekers die zich bezighouden met cultureel erfgoed - digitale toegang biedt tot materiaal over Europees cultureel erfgoed. Naast dit materiaal, reiken ze ook awards uit, waaronder de Europeana Education Awards. Deze worden uitgereikt aan mensen, organisaties en bedrijven door heel Europa die learning scenario’s hebben gemaakt. Oftewel, een lesopzet waar leerkrachten vanuit heel Europa lessen mee kunnen geven.

Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je naar Brussel ging?

“Dat was heel grappig, ik kwam die dag net thuis van een lange stagedag. Het was op een vrijdag en mijn stagebegeleider, Willemijn, belde mij op. Op dat moment dacht ik, die wil vast nog even fijn weekend zeggen, want ik had haar niet meer gezien. Maar toen vroeg ze wat ik volgend weekend ging doen. Ik had nog niks gepland staan. Ze vertelde me dat ik een weekend naar Brussel ging voor een award. Ik was toen helemaal in shock, ik wist niet wat ik moest zeggen, eigenlijk moest ik zelfs nog beseffen dat ik dit heb mogen doen in mijn stageperiode. Het is echt een once in a lifetime moment.”

Had je er vertrouwen in dat je een award ging winnen, toen je naar Brussel ging?

“Ik dacht eerst, nou dat gaat echt niet lukken hoor. Iedereen die hieraan mee doet heeft zoveel ervaring. Er waren 45 mensen maar dat is ook inclusief organisatie, hiervan was ik veruit de jongste. Uiteindelijk hebben ze niet specifiek gezegd wie de winnaar is van iedereen. Ze hebben gewoon de top twintig een award uitgereikt. Dat had ik eigenlijk überhaupt al nooit verwacht, supertof.”

Hoe ziet zo’n proces van het maken van een lesopzet eruit?

“Het begint met brainstormen. Hiervoor gebruikte ik onder andere de website van Europeana. Daar zocht ik naar de verschillende alfabetten en vanuit daar heb ik er vier gepakt voor de lesopzet. Eerst wilde ik van elk alfabet alle letters uitwerken voor de les, dat zijn er ongeveer 24 per alfabet. Uiteindelijk werd dat wel heel veel, dus heb ik ervoor gekozen om tien letters per alfabet uit te werken. Maar dat is een hele puzzel, want welke letters kies je uit? In het Latijns heb we een A maar in het Hongaars is die variant er niet. Daar leerde ik zelf ook veel van.

Met al deze informatie heb ik een puzzelspelletje gemaakt. Hierbij moeten de leerlingen de letters van de vier verschillende alfabetten bij elkaar zoeken. Dit is de letter in het Grieks en hoe ziet de letter eruit in het Hongaars, Latijns en Cyrillisch? Als alle tien letters per alfabet bij elkaar zijn gezocht, krijgen ze de opdracht om een stappenplan in te vullen. Dan mogen ze de letters gaan kalligraferen.”

Is de les uitgetest op de basisschool?

“Ja, voor ik begon aan de opleiding Creative Business heb ik een opleiding onderwijsassistent afgerond. Dus ik had nog connecties met scholen. Met veertien leerlingen uit groep 7 hebben we de lesopzet getest. De kinderen vonden het ontzettend leuk. Maar ik kon hier waardevolle feedback uit halen. Zoals eerder benoemd, die 24 letters van elk alfabet waren te veel. Dit kostte de kinderen te veel tijd.”

Wil je later verder op gebied van educatie of heb je andere plannen?

“Ik wil wel in die richting blijven, daar ligt mijn passie. Daar word ik ontzettend enthousiast van. Alleen weet ik op dit moment nog niet specifiek hoe ik dat wil gaan doen. Sinds kort ben ik mijn eigen bedrijfje gestart, waarmee ik vooral focus op grafische vormgeving. Dat heeft op dit moment nog niet veel te maken met educatie, maar dat kan ik wellicht na mijn afstuderen goed met elkaar combineren.”

noor

Noor Oude Brunink