mob

Veel reizen en thuiswerkdagen gedeclareerd op feestdagen en in weekenden; “Leidinggevenden gaan het gesprek hierover aan”

Er worden veel reizen en thuiswerkdagen gedeclareerd op feestdagen, in weekenden en op verplicht vrije dagen en weken. Dat blijkt uit de steekproeven die de dienst HRM doet in Reisbalans. Die declaraties zijn niet per se onterecht, zegt HR-adviseur Doenja Mensink. “Maar we gaan leidinggevenden vragen om met deze collega’s in gesprek te gaan.” Ook worden woon-werkritten regelmatig als dienstreizen geschreven.

Er kunnen goede redenen zijn om op bijzondere dagen een rit of thuiswerkdag te declareren, zegt Mensink. “Zo zijn er natuurlijk collega’s die in weekenden werken, bijvoorbeeld bij open dagen. En er zijn collega’s die op uitzonderlijke dagen werken”. Maar HR ziet ook dat er wel erg veel reizen en thuiswerkdagen worden gedeclareerd buiten normale uren en dagen. De leidinggevenden van Saxionners die uit de steekproeven komen, krijgen deze week bericht van HR met de oproep om in gesprek te gaan met de collega.

In januari 2023 ging Saxion over op Reisbalans voor de registratie van woon-werkverkeer en dienstreizen. Met Reisbalans gaat Saxion uit van vertrouwen in de medewerker, aldus Mensink. Leidinggevenden krijgen de declaraties van individuele medewerkers niet te zien of aangeboden voor een akkoord. Wel werd met de centrale medezeggenschap afgesproken dat er steekproeven worden gehouden. Dat is onlangs gebeurd.

Mensink denkt dat nog niet voor iedereen duidelijk is wat je mag declareren en hoe je dat precies doet. Dan gaat het bijvoorbeeld over woon-werk reizen met de auto, die met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid niet alleen naar de standplaats gelden, maar ook naar andere Saxion-locaties. Daar mag dus geen dienstreis, waarvoor een hogere kilometervergoeding staat, voor geschreven worden. “Maar we zien bijvoorbeeld ook een declaratie voor een enkele reis op de fiets van 40 kilometer.”

Hele omslag

Mensink zegt dat de dienst HRM bekend is met de kritische geluiden over Reisbalans. “De overgang is natuurlijk een hele omslag”, zegt ze. “Maar we zien ook dat er 1,3 miljoen kilometer meer met het openbaar vervoer is gereisd sinds het nieuwe mobiliteitsbeleid.”

Saxion is in structureel overleg met Reisbalans over mogelijke verbeteringen. “Zo horen we van collega’s dat ze eigenlijk altijd dezelfde woon-werk reizen maken en dat het vervelend is dat je die steeds handmatig moet invoeren. We zijn aan het kijken wat we daarmee kunnen, ook met input van Saxion-onderzoekers die zich met dit soort softwareontwikkeling bezighouden. Maar Reisbalans is een grote organisatie, met meerdere klanten. We kunnen ook weer niet een geheel eigen omgeving laten maken.”

Mobility Board

Met de invoering van het nieuwe mobiliteitsbeleid werd ook een onafhankelijke Mobility Board in het leven geroepen. Wie onevenredig wordt getroffen door het mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld wie reist vanuit een afgelegen gebied, kan zich daar melden. Mensink zegt dat 28 collega’s daar aanklopten voor een uitzondering op het mobiliteitsbeleid. Acht daarvan zijn gehonoreerd.

rik

Rik Visschedijk

Gerelateerde artikelen

Roep om gezamenlijke lunchpauze voor studenten: ‘Als Saxion wat aan binding wil doen, moet er geïnvesteerd worden’

Heel de hogeschool rond het middaguur even op pauze, zodat studenten naar een activiteit kunnen, of simpelweg samen een broodje eten en de benen strekken? Studium Generale, de Green Office en de OnderwijsInnovatie Hub pleiten voor een collectieve pauze van een uur voor alle studenten van Saxion. “Als er niks verandert, is Saxion over een paar jaar slechts een winkelcentrum voor kennis.”

DSCF7242.jpg

Stagiaires Evi en Emme voor één dag slachtoffer: maandelijkse perikelen, een charmante bhv’er en ‘mannengrappen’

Doen alsof je flauwvalt om vervolgens door een charmante bhv’er opgeraapt te worden? Deze kans konden SaxNow-stagiaires Emme en Evi niet laten liggen. De periodieke bhv-oefening stond dinsdag op de planning, maar er was nog een tekort aan oefenslachtoffers. En zo werden Emme en Evi niet alleen verslaggevers, maar speelden ze een actieve rol in de oefening.

Koss2 bewerkt 3.JPG

Deventer studieverenigingen voelden zich ‘beetje tweederangs’ en braken met KOSS, dat terugkijkt op woelige jaren met belastingkwestie

Het Koepel Overleg Studenten Saxion bleef op het nippertje bestaan, maar doet dat in afgeslankte vorm: met focus op Enschede. Ondertussen hebben drie Deventer studieverenigingen zelf een club opgericht en de koepelorganisatie verlaten. En dat terwijl het doel van KOSS bij oprichting juist was alle studieverenigingen op Saxion samen te brengen. “Dat de verenigingen in Deventer elkaar nu zelf vinden, vinden wij alleen maar mooi.”