Ze waren blij met het onderhandelaarsakkoord voor de nieuwe cao, waarin staat dat gecertificeerde docenten in schaal 10 naar 11 gaan. De teleurstelling was des te groter toen Saxion liet weten dat die ‘promotie’ niet vanzelf gaat. Een groep van negentien docenten bij academie AMM kijkt nu welke stappen ze kunnen ondernemen. Femke Lansink, docent/onderzoeker Social Work (schaal 10): “Het voelt alsof we als kostenpost worden gezien.”
Deze ‘schaal 10-ers’, de geuzennaam die ze zichzelf gaven, verenigden zich in een Teams-groep. “We kijken of we samen kunnen optrekken”, zegt Lansink, die optreedt als woordvoerder van de groep. “We hebben al contact gelegd met de vakbond, om te kijken naar onze mogelijkheden.”
‘Schrijnend’, zo noemt ze de situatie van de collega’s in de groep die een tijdelijk contract hebben. Zij hebben dubbele onzekerheid nu de hogeschool gaat bezuinigen: over de stap naar schaal 11 én of ze straks überhaupt nog op Saxion kunnen werken. “Een aantal heeft een halfjaarcontract gekregen, zonder enig uitzicht”, zegt Lansink. “Wij vinden dat je zo niet met gewaardeerde collega’s moet omgaan.”
De groep bestaat volledig uit docenten in schaal 10, die hun basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB) en examinering (BKE)-certificering haalden. In het geval van Lansink op verzoek van haar werkgever, toen ze medio 2021 begon als docent/onderzoeker Jeugd bij Social Work. De bijbehorende taken als ontwikkeling en ontwerp van onderwijs en toetsing, horen naar eigen zeggen ook bij haar werk. “Daar ben ik op aangenomen.”
Geitenpaadje
Voor de groep ‘schaal 10-ers’ voelt het alsof er een geitenpaadje wordt bewandeld door Saxion. Want de cao is duidelijk, voer je werk uit waarvoor certificering is vereist, dan is de schaal 11 de enig passende functieschaal. “En nu komt de bewijslast bij ons te liggen, we moeten formulieren met onze leidinggevenden invullen en dan afwachten of we de stap naar 11 maken”, zegt ze. “Dat terwijl denken dat we volledig in ons recht staat om schaal 11 te eisen.”
Ook vragen Lansink en de groep zich af wat de consequenties zijn van de handelswijze van Saxion. “Mochten we in 2024 overgaan naar schaal 11, is dat dan met terugwerkende kracht?” Het voelt voor hen alsof tussentijds de spelregels worden veranderd. “Zijn wij dan ineens geen docent/onderzoekers meer, maar iets anders?”
Bij haarzelf speelt nog iets anders mee. Toen ze op Saxion solliciteerde en werd aangenomen in 2021 was dat voor een schaal 11 functie. Alles was in kannen en kruiken, tot en met het arbeidsvoorwaardengesprek. De afspraken waren schriftelijk bevestigd, zegt Lansink, en ze zegde haar baan op om de weg naar Saxion vrij te maken. “Toen ineens kreeg ik te horen: je hebt geen master-diploma en dus wordt het schaal 10.”
Daar vond ze iets van, maar uiteindelijk ging ze akkoord, omdat werkplezier voor haar boven het geld gaat. Gevolg is dat Lansink meteen bovenin schaal 10 werd ingedeeld. Dat met de boodschap: zonder master geen mogelijkheid op promotie. “Dat vind ik toch echt bijzonder”, zegt ze. “Zo rigide met de eisen omgaan, ik heb het op andere werkplekken niet eerder meegemaakt. En ook nu zien we vooral halsstarrigheid bij onze werkgever.”
Waardering
Het gaat volgens de groep om de groeimogelijkheden, maar toch vooral om waardering vanuit de werkgever. Neem ons serieus, willen ze maar zeggen. “Als Social Workers leren wij onze studenten om op te komen voor de ander, en om mondig te zijn”, zegt ze. “Dat moeten wij nu ook maar eens doen. En dit zal vast niet alleen bij onze academie spelen.”
De oproep van de AMM-groep is; ga uit van vertrouwen en niet van wantrouwen. “Op verschillende manieren is ons schaal 11 in het vooruitzicht gesteld, tot aan het onderhandelaarsakkoord van de cao aan toe. Stel je eens voor dat iedereen in schaal 10 het werk zou neerleggen? Dan zou er zeker geen onderwijs gegeven meer worden.”
Reactie Saxion
Saxion wil (nog) niet reageren op dit verhaal. Volgens Karin Jansen, directeur Marketing en Communicatie, is de dienst Human Resources bezig met een ‘plan van aanpak’ voor dit onderwerp (de docenten die al dan niet naar schaal 11 moeten, en hoe dat dan gaat). “Daar komt ook een tijdlijn in.”
Ze zegt dat het plan van aanpak donderdag in het college van bestuur wordt besproken en dan gedeeld kan worden (met SaxNow). Hoe dat plan van aanpak verschilt van de eerdere communicatie op mijnsaxion (intranet), waarin staat dat docenten formulieren met in hun leidinggevenden moeten invullen en in het eerste kwartaal van 2024 duidelijkheid krijgen, is nog onduidelijk.
Gerelateerde artikelen
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.
Eenzaamheid, schaamte en toch groeien: wat corona voor mijn studietijd betekende
Vijf jaar geleden begon de coronacrisis – die voor veel studenten alles op z’n kop zette. Ook voor SaxNow-stagiaire Emy, die juist toen aan het hbo begon. In dit persoonlijke verhaal spreekt ze met leeftijdsgenoten en de studentendecaan, maar blikt ze bovenal zelf terug: op een tijd van verwarring en twijfel, maar ook van groei. “Zonder corona had ik dit verhaal nooit geschreven.”
Zeven eeuwen Enschede in één dichtbundel; Jos Eertink over de kracht van poëzie
Wat in 1325 begon met stadsrechten, is nu vastgelegd in de lijvige poëzie-bundel Enschede 700. Jos Eertink, redacteur bij Marketing & Communicatie, hielp mee aan de samenstelling van deze bijzondere editie van het collectief Dichters in Enschede. “Het mooiste is dat we het verleden terugbrengen met deze gedichten”, zegt hij over de bundel over zijn geboortestad.