Spetter Pieter Pater, CMGT-docent Kasper wijst je het allerfijnste buurtwater

Een side-project, noemt hij het zelf bescheiden, maar het is er wel eentje die feilloos inspeelt op de huidige trend van bloedhete zomers. Creative Media & Game Technologies-docent Kasper Kamperman (42) ontwikkelde in zijn eigen tijd de website zwemindex.nl, waar je precies kan zien waar je in je buurt (veilig) verkoeling kan zoeken. De vader van twee kinderen leerde zo zelf ook weer nieuwe plekken kennen. “Die zwembaden in de grensstreek zijn toch veel minder ver weg dan ik dacht.”

Dus besloot hij zelf zijn teen maar in het water te steken, en dat liep enigszins uit de hand: op zwemindex.nl maakt hij zijn eigen overzicht van zwembaden en natuurzwemplekken. Wie zijn woonplaats intikt, krijgt alle plekken op maximaal een half uurtje rijden te zien. Een side-project, om zelf van te leren, zo ziet Kamperman dat vooral. “Eerst wilde ik inzoomen op kinderactiviteiten in brede zin, ook aangezien ik zelf vader van twee ben, en ik het idee had dat ik best wel eens wat miste in de buurt. Toch bleken daar echt al wel veel sites voor, dus zo kwam ik bij het zwemwater uit.”

Kamperman wilde meer leren over werken met geo-informatie, en zocht daarom een landelijke database. De informatie op zijn website komt daarom uit het landelijke zwemwaterregister, al schuwde hij zelf het handwerk niet. “Ik heb bijvoorbeeld zelf de zwembaden uit de grensstreek toegevoegd. Die kende ik zelf niet allemaal, maar zijn verrassend dichtbij, en voegen echt wat toe. En als Enschedeër wist ik bijvoorbeeld ook niet dat er in Delden een heel mooi zwembad zit. Nu wel.”

Kunstmatige intelligentie 

Daarnaast liet Kamperman kunstmatige intelligentie voor zich werken. De beschrijvingen van de zwemplekken zijn via AI gegenereerd, nadat hij ze met een script van hun websites plukte. Dus kun je nu ook zien wat de voorzieningen zijn, zoals glijbanen en duikplanken. Verder denkt hij er nog over om afbeeldingen toe te voegen.

Kasper Kamperman2

Kasper Kamperman besloot zelf de sprong in het diepe te wagen, niet in een vijver met kroos, maar in de wereld van de gecontroleerde zwemwateren. Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl

Een verdienmodel ziet hij nog niet in zijn website, al probeert hij, en ook dat hoort bij zijn leerproces, wel zo veel mogelijk publiek te bereiken. Zeker op warme dagen lukt dat aardig. “Als het echt heet is, zit ik nu zo op 1500 hits op een dag.” En ook het artikel op SaxNow kan daarbij helpen, zegt hij eerlijk. “Daardoor wordt je weer makkelijker gevonden op Google. Dus dat is ook een beetje een marketing-ding”

Maar echt geld verdienen, zoals Ben Woldring dat ooit deed met zijn legendarische bellen.com, dat zit er niet gelijk in, denkt hij. “Daar zit toen al een compleet verdienmodel achter. Hier zie ik niet zo snel dat campingeigenaren mij gaan betalen, en ik wil ook geen site waar je door de advertenties het bos niet meer ziet. Al kan het wel zo zijn dat het voor grotere partijen als bijvoorbeeld Landal of CenterParcs interessant kan zijn, om mij bijvoorbeeld voor een actieknop of afbeelding te betalen.”

Praktijk

Verder vindt de CMGT-docent het vooral heel belangrijk om als docent met dit soort praktische projecten bezig te zijn. “Ik kan wel uit een boekje gaan doceren over SEO, maar hier leer je het echt uit in de praktijk. Dat vind ik ook mooi om naar de studenten uit te dragen.”

Dus is hij inmiddels ook al met het volgende ‘side-project’ bezig, en die zit nog dichter bij het onderwijs. Kamperman – die zelf zegt echt niet de hele dag achter de computer te zitten - ontwikkelde een tool waarmee je nog tijdens een lesreeks feedback kan geven op lessen, en dan gelijk bijsturen. “Dus niet pas achteraf, zoals nu in de praktijk vaak gebeurd. En ook dat zie ik in eerste instantie vooral als leerproject. Ik vind het gewoon heel leuk om dit soort dingen te doen.”

CELZ230711-2058.jpg

Foto's: Cees Elzenga/hetoog.nl

Bas3

Bas Klaassen

Gerelateerde artikelen

Verlaten en verwaarloosd? “Moestuin moet een blijvertje zijn”

De studentenmoestuin bij het Ko Wierenga-gebouw ligt er verlaten en verwaarloosd bij. Dit is deels te wijten aan de voorjaarsregen en de enorme hoeveelheid slakken, zegt Odette Guijt (Student Support Centre). Maar dat niet alleen, nadat initiatiefnemer Joy Douma vertrok van Saxion, is er te weinig mankracht om de moestuin daadwerkelijk te onderhouden.

Student Leroy

A gay student's struggle: 'I am in an incredibly dangerous situation'

For a homosexual student from Eritrea, his arrival in the Netherlands was not just a choice of study, but primarily an escape. Because he can no longer afford to pay for his studies, he now risks returning to his home country, where homosexuality is punishable. He fears total isolation as well as his safety. There are more students in this situation, says Marco Strijks, who is advocating for the student. Solutions are being worked on in the background.

Student Leroy

De worsteling van een homoseksuele student: “Ik bevind me in een ongelofelijk gevaarlijke situatie”

Zijn komst naar Nederland was voor een homoseksuele student uit Eritrea niet alleen een studiekeus, maar vooral een vlucht. Omdat hij zijn studie niet langer niet kan betalen, dreigt nu een terugkeer naar zijn thuisland, waar homoseksualiteit strafbaar is. Hij vreest voor totale isolatie, maar ook voor zijn veiligheid. Er zijn meer studenten in deze situatie, zegt Marco Strijks, die zich voor de student inzet. Op de achtergrond wordt gewerkt aan oplossingen.