Saxion wil de medewerkers de auto uit, op de fiets en in het OV, om zo duurzaamheids-doelstellingen te halen. Geld is de belangrijkste stimulans: de auto gebruiken wordt kostbaar, zo gaat de vergoeding voor dienstreizen van 25 cent naar 19 cent per kilometer. Maar het OV wordt gratis, de fietsvergoeding gaat omhoog en er komt een thuiswerkvergoeding. De Centrale Medezeggenschap (CMR) is bijna akkoord met het ‘mobiliteitsplan’, bleek woensdag.
Maar de CMR stemde nog niet in met het plan en vroeg om een extra week om de puntjes op de i te zetten. De ‘hobbel’, zoals CMR-lid Tonny Chu het noemde, is hoe mensen die echt niet met de fiets of ’t OV naar Saxion kunnen komen toch vergoed worden. Dat maatwerk wordt geboden, zei collegelid Ineke van Oldeniel: er komt een commissie die in individuele gevallen beoordeelt of er toch een betere vergoeding mogelijk is voor vervoer per auto of zelfs taxi, als dat nodig is.
Medewerkers een duurzame keuze laten maken, wil Saxion doen door een gratis tweedeklas OV-kaart aan te bieden. Die mag, anders dan nu, ook worden gebruikt voor woon-werkverkeer en bij dienstreizen kan de medewerker eersteklas zitten.
Daarnaast gaat de fietsvergoeding omhoog naar 12 cent per kilometer en wordt de regeling om een fiets met belastingvoordeel aan te schaffen verhoogd naar tweeduizend euro. Saxion wil investeren in de voorzieningen om de fiets te stallen en op te laden. De generieke reiskostenvergoeding verdwijnt, medewerkers moeten iedere verkeersbeweging invoeren. Een nieuw systeem met een app moet dat makkelijk maken.
Auto wordt onaantrekkelijk
Daartegenover staat dat de auto pakken onaantrekkelijk wordt. Een dienstreis gaat naar 19 cent per kilometer, waar dat 25 was. Naar werk krijgt de medewerker 7,8 cent per kilometer, ook als je naar een andere locatie rijdt. Voor een andere locatie was dat voorheen 25 cent. Wie in aanmerking wil komen voor een parkeerpas moet op meer dan vijftien kilometer afstand wonen.
Met deze versie van het ‘mobiliteitsbeleid’, nadert het einde van een lang proces. Een jaar geleden sprak de CMR over de duurzaamheidsambities en toen constateerde het college van bestuur dat de duurzaamheidsambities van de medezeggenschap zelfs verder reikten dan de eigen plannen. Maar het moest wel ‘kostenneutraal’, zo liet het CvB weten. Dat lukt met dit plan, zo is becijferd: het nieuwe beleid kost Saxion 3,7 miljoen euro: vijftig mille minder dan in 2019.
Om in te kunnen stemmen wil de CMR eerst nog met het CvB om tafel over details. Bijvoorbeeld hoe het moet met de reistijd. CMR-lid Wytse Mensonides drukt het college op het hart om goed te communiceren, en vooral ook na te denken over wanneer ieder onderdeel van het plan wordt doorgevoerd. “Het gaat hier om gedragsverandering”, zei hij. “Er zullen medewerkers zijn die hun ochtendroutine moeten aanpassen, bijvoorbeeld als ze kinderen naar school brengen en dan doorrijden naar werk. Dat heeft tijd nodig.”
De bedoeling is dat het nieuwe beleid in de loop van 2023 wordt ingezet.
Gerelateerde artikelen
Cartoon GUUS: AI
GUUS is terug. En niet alleen: net als vele studenten schakelde hij elektronische hulp in, al maakte hij deze tekening gewoon zelf.
Eenzaamheid, schaamte en toch groeien: wat corona voor mijn studietijd betekende
Vijf jaar geleden begon de coronacrisis – die voor veel studenten alles op z’n kop zette. Ook voor SaxNow-stagiaire Emy, die juist toen aan het hbo begon. In dit persoonlijke verhaal spreekt ze met leeftijdsgenoten en de studentendecaan, maar blikt ze bovenal zelf terug: op een tijd van verwarring en twijfel, maar ook van groei. “Zonder corona had ik dit verhaal nooit geschreven.”
Zeven eeuwen Enschede in één dichtbundel; Jos Eertink over de kracht van poëzie
Wat in 1325 begon met stadsrechten, is nu vastgelegd in de lijvige poëzie-bundel Enschede 700. Jos Eertink, redacteur bij Marketing & Communicatie, hielp mee aan de samenstelling van deze bijzondere editie van het collectief Dichters in Enschede. “Het mooiste is dat we het verleden terugbrengen met deze gedichten”, zegt hij over de bundel over zijn geboortestad.